19. ledna 2015 v 17:33 | Snow Fairy |  Recenze

Čtyřka: Divergentní povídky

Autorka: Veronica Roth
Žánr: YA, Dystopie, Sci-fi, Krátké povídky, Fiction, Fantasy, Postapokalyptický
Díl: 0,1 - 0,4
Originální název: Four: A Divergent Collection
Počet stran: 192
Dva roky předtím, než Beatrice Priorová podstoupila Obřad volby, to samé učinil i Tobias. Po svém překvapivém rozhodnutí se ocitá mezi Neohroženými - zde konečně může zapomenout na svého tyranského otce, přestat být tím ustrašeným klukem schovávajícím se v koutě a žít šťastný život, nebo si to alespoň myslí. Už jako Čtyřka přichází na to, že ani nová frakce není bez problémů - nejen že pro získání postavení jsou Neohrožení ochotni jít přes mrtvoly, ale zároveň skrývají tajemství, které by mohlo rozvrátit celý systém frakcí.
O dva roky později Čtyřka cítí, že by měl něco udělat, ale stále netuší co. Teprve dívka, která jako první nováček skáče ze střechy do záchranné sítě, může vše změnit. S ní dokáže napravit celý svět. S ní by Čtyřka opět mohl být Tobiasem.

***

Tobias měl vždycky tolik důvodů všechno změnit, udělat se svým životem něco, co ho změní. Ale stejně tolik důvodů měl k tomu nic neudělat. Život v Odevzdanosti už ho za ty roky naučil, co má dělat, jak se chovat, co si oblékat. Jeho život je v podstatě předem nalinkovaný hierarchií a prioritami rodné frakce. Jenomže, co ani zákon nevidí se skrývá za zavřenými dveřmi jejich domu, kde žije se svým otcem, vůdcem Odevzdaných.
Ale život to někdy chce jinak a Tobias se přece jenom rozhodne myslet chvíli na sebe a na obřadu volby si vybere frakci, u které doufá, že mu zachhrání život. Nakonec najde nejen nový způsob, jak žít jinak, ale taky spoustu nových způsobů, jak se ještě přiblížit smrti a nebezpečí.

Tajemství, která vám nebyla úplně jasná v sérii Divergence vám Čtyřka krásně odhalí v povídkách, kde se strach a nebezpečí mísí s příslibem nového začátku.

Už od vydání série Divergence chovám k postavě Čtyřky určitou úctu. Vážím si této postavy v mnoha ohledech a jako hrdinu jsem si ho opravdu oblíbila. Vydání jeho povídek jsem vyhlížela s napětím a nadšením. A jak všude slyšíte, čtete a vidíte, že Čtyřkovy divergentní povídky jsou povinností pro všechny milovníky Divergence, a i když už to asi nepotřebuje více potvrzení, tak vám ho stejně dám.

Čtyřka je svým způsobem kontroverzní postava, někdo ho zbožňuje, někdo ho nesnáší, někdo ho neřeší. Já mám Čtyřku moc ráda a velmi jsem uvítala knížku, kde je reflektor světla zaměřem výhradně na něj. Ve čtyřech kapitolách nazvaných Přeběhlík, Nováček, Syn a Zrádce se jako sonda dostáváme do Tobiasova života předtím, jak ho známe z Divergence. Osobně si myslím, že tohle byl skvělý nápad. Celý jeho život i minulost jsou tím pádem ucelenější a dávají větší smysl. Zároveň to i Divergenci dává trochu jinou tvář než měla do doby než vyšla Divergentní kolekce povídek.
Ve zbývajích třech dodatkových kapitolách se už sice potkáváme s Triss a částí Divergence, kterou známe, ale i tato část je z Tobiasova pohledu maličko jiná.

Veronica dala Čtyřkovi určitou tvář a v těchto povídkách ho vídíme jako člověka z Odevzdanosti, který toho moc nemá a který toho ani moc chtít nemůže, ale i jako člověka, který si začíná budovat své vlastní brnění, novou identitu i nový způsob života.
Bylo to tak už v Divergenci a je to i u Čtyřky. Veroničin popis atmosféry, okolí, událostí, postav. Mě její styl psaní ohromně sedí. Dobře se to čte a ještě líp se to představuje. Taky se mi zdá, že i když je její pohled a obraz dystopické budoucnosti poněkud složitější, ve své podstatě opravdu zamotaný a nepředvídatelný, tak ona to popisuje, jako by se to už dělo nebo jako by se to opravdu mělo stát. Mám z ní takový pocit, že si je jistá sama sebou i tím příběhem. Že se nebojí riskovat a ukázat něco nového.

Čtyřka: Divergentní povídky je opravdu kniha, která vám do série Divergence vnese nové světlo. Je to z Čtyřkova pohledu napínavé, akční, do jisté míry emotivní a osobní. Musím říct, že číst ze Čtyřkova pohledu a dozvídat se věci, které jsem nevěděla, mě opravdu bavilo. Jak jsem říkala, tak hodně věcí zapadne do souvislostí z Divergence a to jako fanoušek považuju za určitý bonus navíc. Já osobně nemůžu říct půl slova. Dostalo se mi vysvětlení minulosti mé oblíbené postavy a nakonec jsem zjistila i něco navíc.
V tomto případě není na co si stěžovat. Fanoušci Divergence Čtyřkovy povídky určitě ocení a určitě je to velice potěší. Ty, kteří jsou na tom s Divergencí neutrálně, ale jsou zvědaví, ti nešlápnou vedle, když se do čtení pustí.

10/10