16. ledna 2015 v 19:24 | Snow Fairy |  Recenze

Autorky: Colleen Hoover, Tarryn Fisher
Žánr: YA, Mystery, Fiction, Romance, Moderní
Originální název: Never Never
Počet stran (EN): 140
Rok vydání (EN): 2015 (7. ledna 2015)
Nakladatelství: Hoover Ink
Nejlepší přátele od té doby, co se naučili chodit. Zamilovaní od doby, kdy jim bylo čtrnáct. Úplní cizinci od dnešního rána. On udělá všechno, jenom aby si pamatoval. Ona udělá všechno jenom aby zapomněla.

***

Silas a Charlie jsou lidé, kteří si už snad nemohou být bližší. Bohužel jak se zdá, děje se něco, co z nich dělá naprosté cizince. Doslova.
Jednoho rána se stane taková věc. Charlie se probudí a kromě všeobecných věcí, například jak řídat auto, si nepamatuje nic, ani vlastní jméno, ani rodinu nebo vlastní život. A Silas na tom není lépe.
I přesto, že teď o sobě nic neví, něco je k sobě táhne. Možná vzájemná přitažlivost, kterou nemohou popřít. Možná touha přijít na to, proč se něco tak divného děje zrovna jim. Co znamenají všechny ty malé stopy, indice, které jim nepřijdou ani trochu povědomé. Co vlastně provedli, že si nic nepamatují?

Colleen Hoover opět na scéně s nejnovější knihou psanou ve spolupráci s Tarryn Fisher. A absolutně mění taktiku i všechna pravidla.

Never Never je příběh o dvou mladých lidech, Silasovi a Charlie. Autorky to udělali docela chytře, abych tak řekla. Zveřejněná anotace vám prakticky nic neřekne a ohlasy, které celou knížku předcházejí ještě před vydáním jsou opravdu velice hlasité, víc než to. Je to jako požář, který se šíří fakt rychle a kterému neutečete.
Osobně nemám žádnou zkušenost s Tarryn Fisher a jejími knihami, takže odhadovat, co má která autorka má na svědomí, pro mě bylo opravdu těžké. Jelikož se mi zdá, že Tarryn píše ve valné většině případů knihy podobného žánru jako Colleen, což jsou romány, realistic fiction, tak tohle odhalování ráda rychle nechala stranou. Samotný děj mě navíc hodně nechával překvapenou a opravdu mě bavil, takže nějakých podobných pátrání nebylo ani potřeba.

Never Never bych tentokrát rozhodně neoznačila za vyloženě romantickou nebo nějak příliš citově zabarvenou knihu. Příběh byl opravdu hodně tajemný a nepředvídatelný. U Colleen jsem zvyklá na hlubší pohled na život, realistický pohled na člověka a jeho situaci, ale na druhou stranu tohle spojení s Tarryn Fisher dodalo knížce úplně jinou úroveň. Ten, kdo zná Colleen a její styl psaní, částěčně ví, co čekat, nějaké to překvápko, když to nejméně čekáte. Tato knížka je rozhodně překvápko samo o sobě, v mnoha ohledech. Ve více než bych čekala.

Silas i Charlie jsou tak trochu neurčité postavy. Možné je, že to byl taktický záměr. Hlavní pointou je, že tyto dvě postavy si mají být cizí, nic o sobě nevědí, i když by měly. To, jak jsou oba nesví a zmatení z toho, co se děje, je prakticky hmatelený pocit i pro čtenáře. Autorky jim ale dávají i hlubší podstatu, komplikovanjší minulost a přítomnost, kde Silas i Charlie stojí na okraji velice zapletené pavučiny lží a problémů, které se marně snaží porozumět. Snaží se najít důkazy a informace o tom, kdo že to Silas a Charlie vlastně jsou.
Absolutně nemám s takovými postavami problém. Nijak mě neiritovaly ani mě neštvaly. Líbil se mi kontrast mezi osobnostmi těch původních a těch, kteří se ráno probudili a nic nevěděli. Úplně do mdlob jsem z nich sice nepadala, ale ani jsem je neměla chuť zaškrtit.

Never Never je velice napínavá kniha. Mozaika minulosti se splétá do kruhů s přítomností i nejistotou z budoucnosti. Napětí mělo také svou specifickou barvu, nemáte u čtení strach, spíše cítíme určité pochybnosti, nejistotu, kapku mrazení v zádech a příslib toho nevyřčeného, co vás od první stránky chytne a nepustí. Colleen a Tarryn umějí taky dokonale porušovat pravidla. A to takovým způsobem, který vám roztrhá nervy na maličké kousky. Skrz celou knihu jsou kapitoly tak akorát celistvé, končí obyčejnou větou, která vás ani tolik nepřekvapí, což navozuje pocit zdánlivého bezpečí. Konec ale ukončí tak, že z toho mám chuť křičet. Co křičet, přímo řvát!
Ten konec je absolutně to nejšílenější na celé knize. Je to přesně takový konec, ze kterého se vám chce okamžitě sednou na letadlo a potom úpěnlivě prosit o další díl. Never Never je opravdu nepředvídatelná kniha, napínavá a opravdu suprově se čte. Možná se ne všem zalíbí, ale jestli máte rádi tajemno a záhady, dotek romantiky a nervy drásající konec, Never Never je rozhodně kniha, kterou bych doporučila. Předem ale varuju, komu se knížka bude líbit; čekání na další díl, který má vyjít v květnu, bude naprosté mučení.

9,5/10