Reviews - Násobky sedmi

23. ledna 2015 v 20:20 | Snow Fairy |  Reviews

Násobky sedmi

Autorka: Holly Goldberg - Sloan
Žánr: YA, Realistický, Moderní, Fiction, Rodina, Psychologický
Originální název: Counting By 7's
Počet stran: 320
Dvanáctiletá Willow je skutečně neobyčejná dívka. Je geniální, uchvacuje ji příroda a dokáže stanovovat téměř lékařské diagnózy. Když se potřebuje uklidnit, pomáhá jí násobilka sedmi. Do jejího života náhle zasáhne tragédie, kterou mladá dívka dokáže překonat za pomoci osamělého a nešikovného školního psychologa, osobitého mexického taxikáře a citlivé vietnamské kamarádky a její rodiny.
Dojemný a vtipný multikulturní příběh pro čtenáře napříč generacemi, který zaručeně změní váš pohled na svět.

***

Když moc dlouho nezůstáváte na jednom místě, s jednou rodinou a jedním, neměnným sociálním zázením, naučíte se v životě nic nebrat jako samozřejměnost. Mladičká Willow Chanceová se dlouhou dobu stěhovala z jedné pěstounské rodiny do druhé. Trvalo to dlouho, ale nakonec se dostala do rodiny, kde je všechno tak, jako by se jednalo o její bilogickou rodinu. Všechno je fajn. Willow může být sama sebou a cítí, že takový život se jí líbí. A když není něco úplně v pořádku Willowiným zaručeným pomocníkem jsou násobky sedmi, které si opakuje, dokud se zase točící se svět aspoň trochu nesrovná. Willow je geniální mladá holka, která se ale chová jako dospělá, neuvěřitelně vzdělaná a racionální žena.
Někdy si lidé o Willow myslí, že je divná. Není, je jenom tak chytrá a někteří lidé to prostě nechápou.
Tragédiím ale porozumí každý A Willow se musí smířit s tou největší tragédií v jejím životě. Ale od té nehody už ani násobky sedmi nepomáhají a už nikdy asi ani pomáhat nebudou...

Šťastná sedmička, číslo, které je v životě důležitější než si možná uvědomujeme. A dívka, která o tomto čísle ví víc než se dočteme v knihách. Dívka, která s sebou přináší příběh o nových začátcích, vzácných přátelstvích, hlubokém porozumnění a naději.

Násobky sedmi jsou na první pohled opravdu nenápadná kniha. Můžu ale s jistotou existence mléčné dráhy říct, že to nenápadné čím kniha oplývá skrývá naprosto skvostný kousek plný života, bolesti, emocí a geniality.
Holly Goldberg-Sloanová vypráví příběh jako pera opravdového života. Líčí každý den s Willow Chanceovou s lehkostí bíleho ptačího pírka poletujícího ve vánku, s jistotou a šarmem. Skoro cítíte zkušenosti, kterými obohatila celkový obsah. Knížka hned ze začátku vítá své čtenáře s otevřenou náručí, která má stejně hořko-sladkou příchuť jako každý den obyčejného člověka.

Holly píše krásně všetranně, někde ubírá a nasazuje něžnější přístup, jindy je zase nelítostná, avšak všeho v mezích únosnosti. Co je opravdu velmi zajímavé, je několikoro různých úhlů pohledu různých postav. Pohled Willow je psán v klasické ich-formě. Pohledy všech ostatních postav jsou ale psány v er-formě s trochu více objektivním zabarvením. Toto literární pojetí autorčina psaní velice oceňuji. Celkově je autorčin styl psaní velice originální, čtivý, plynulý, nikde se to nezasekává a čtenář si to všechno může užít, jak se patří.

"V nouzi člověk občas musí plavat proti proudu."

Postavy autorka vybrala různých povah. Nádherným aspektem knihy je právě interakce mezi jednotlivými postavami. To, jakým způsobem autorka popisuje, že jeden člověk může změnit životy mnohých a mnohdy opravdu radikálním způsobem. Stačí udělat krok avšechno může být jinak, všechno se může zlepšit. Zaměřuje se také na důležitost přátelství, které jednou vznikne a potom trvá.
Všichni určtě znáte, co se říká o tom, že by si lidé měli pomáhat. Násobky sedmi nejsou jenom o pomoci druhému člověku, ale také nejistotách, která vedou lidi k různým rozhodnutím. Že předtím, než se pro něco rozhodneme, předchází série kladů a záporů, proč to něco udělat nebo ne.

Ačkoli se zdá, že těch aspektů knihy je povícero, nemusíte se bát, že byste se plácali ve větách jako v medu. Je to totiž přesně naopak. Autorka všechno vykládá velmi srozumitelně, sugestivně a s moudrostí, laskavostí. Pro každého čtenáře je přichystáno něco, z čeho si vezme do života nějakou moudrost či radu. Holly píše energicky, ale zároveň něžně, emocionáloně a čte se to tak dobře, že až se najednou ocitnete na poslední stránce, budete chtít pokračovat dál.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Knižní klub za poskytnutí knihy k recenzi!

10/10