21. března 2015 v 21:21 | Snow Fairy |  Recenze

Žánr: Young Adult, Realistický, Moderní
Díl: 1,6 (Wonder)
Originální název: Pluto: A Wonder Story
Počet stran (EN): 79
Rok vydání (EN): 2015
Nakladatelství: Knopf Books for Young Readers
Téměř 2 miliony čtenářů četlo bestseller podle New York Times Wonder ((Ne)obyčejný kluk) a zamilovalo se do Auggieho Pulmana. Minulý rok čtenáři dostali speciální příběh z pohledu Juliana, The Julian Chapter, letos si mohou přečíst další kousek Auggieho života, tentokrát před Beecher Prep, s krátkých příběhem vyprávěných z pohledu Auggieho nejstaršího kamaráda Christophera.

Christopher byl Auggieho nejlepší kamarád od doby, kdy byly oba ještě miminka do doby, když se jeho rodina rozhodla přestěhovat. Christopher byl s Auggiem přes všechny jeho operace, zármutky, přes horší a i lepší časy. Přes všechny maratony Star Wars a sny o cestování na Pluto. Střídavé úseky dětství a současnosti skrz jeden z Christopherových nejhorší dní v životě, Pluto je příběh dvou chlapců, kteří se vyrůstáním od sebe učili, že dobrá přátelství stojí za vynaložení většího úsilí.

***

Od chvíle, kdy Christopher ráno otevře oči, všechno se kazí. Mám ho vzbudí a hned musí spěchat do školy. Do které si samozřejmě zapomene vzít polovinu věcí, které ten den nutně potřebuje.
Ve škole to jde tak hrozně, jak je to možné, Christopherova máma se zapomenutými věcmi nikde, i přes slib, že mu všechno co nejdříve přiveze. A školní kapela, se kterou Chris po škole trénuje se nemůže dohodnout na písni pro závěřečný koncert.
Jak by řekl klasik, všeho bylo totálně na... prd. Chris má pocit, že nemá absolutně štěstí a co víc, že nemá ani pořádnou rodinu a přátele.
Potom ho ale jeden okamžik donutí uvědomit si, že jeden kamarád tu je. Takový kamarád, který tu bude pořád a pro kterého stojí za to bojovat zuby nehty. Auggie Pulman.

R. J. Palacio nechává vypravovat tentokrát Christophera. Nejlepšího kamaráda Auggieho Pulmana. Nechává čtenáře strávit den s člověkem, který ví o Auggiem téměř všechno. Žil s ním od počátků všeho, přes všechny těžkosti.

Auggie se svým postižením to nikdy s nikým neměl jednoduché. S rozštěpem rtu a deformací obličeje se opravdu těžko hleadjí praví přátelé, kteří se na vás nebudou dívat jako na zrůdu kdykoli se jim podíváte do očí. Christopher tohle všechno ví, ale Auggieho má rád jako svého bratra, taky ho za bratra považuje, i přesto, že pokrevně nejsou vůbec příbuzní. Jejich rodiny jsou si blízké i po tom, co se Chris a jeho rodiče odstěhovali. Chris a Auggie od mala snili všechno spolu. Dělali všechno spolu. Žili spolu. A hlavně jejich přátelství bylo to nejsilnější. I přesto, že občas je to těžké, mít kamaráda s postižením.

Na knihách R. J. Palacio mám neskutečně ráda upřímnost, se kterou vypráví, kterou vkládá do úst všem svým postavám a která je v průběhu jejích knih všudypřítomná a opravdu krásná. Christopher je obyčejný kluk. Má ale neobyčejného kamaráda. Ale už se spolu tolik nevídají a každý jeho den prostě nezačne nejlépe. Přesně jako den, který s Chrisem strávíte v této knížce. Dějí se mu věci, na které by raději zapomněl a je z toho otrávený. Kdo by taky nebyl, že ano?

Skrz tuhle Chrisovu mizérii ale sledujeme také život s Auggiem. Dětství, které spolu oba chlapci prožili a na které nikdy nezapomenou. Protože na tak neobyčejný příběh nejde zapomenout.
Autorka nechává Christophera promlouvat dětskou jednoduchostí a upřímností. Se zanícením chlapce, který prostě nemá den a dát to najevo je něco, co umí. Místy se může zdát, že kniha je infantilní a dětinská, ale myslím, že u těchto knih je kouzlo právě v tom, že vyprávějící jsou děti. Velkou součástí tohoto kouzla je právě Auggie. Díky němu Christopher vypráví aspekty silného příběhu v jeho počátcích tak unikátně a autenticky.

"Good friendships are worth little extra effort."

R. J. Palacio vytvořila postavu mladičkého chlapce, Auggieho, který spojuje lidské životy jako zlatá nit. Je to nádherné. Je to moudré a upřímné, sugestivní a milé. Otevře vám to oči a stejně jako Christophera, vás to naučí, že dobrá přátelství opravdu stojí za vynaložení trochu většího úsilí. Tyhle příběhu nemají chybu. Jsou dokonalé ve své nedokonalosti a doslova nasáklé pulzujícím životem, který ve vás zanechá stopu. Navíc R. J. Palacio píše srozumitelnou a příjemnou angličtinou, která by rozhodně mohla potěšit čtenáře, kteří s cizojazyčnou literaturou teprve začínají.
Na přátelství Auggieho a Christophera jen tak nezapomente. Mě tento limetkově zelený nádherný krátký příběh vzal za srdce i za duši. Tak jako vlastně všechy, které se týkají Augusta Pulmana.

Poznámka: Další část příběhu Auggieho Pulmana, vyprávěného z pohledu Auggieho kamarádky z jeho nové školy, Charlotte, Shingaling: A Wonder Story, vyjde 12. května 2015.

10/10