13. března 2015 v 19:00 | Snow Fairy |  Reviews

Eden

Autorka: Helen Douglas
Žánr: YA, Fantasy, Romance, Moderní, Mystery, Cestování časem
Originální název: After Eden
Počet stran: 256
Rok vydání: 2015
Eden Anfieldová zbožňuje záhady, a když se na škole objeví tajemný nováček Ryan Westland, úplně ji to pohltí. Na první pohled vypadá jako obyčejný kluk, proč potom nezná pizzu? A jak to, že nikdy neslyšel o Hitlerovi? Ze všeho nejvíc ale Eden mate to, že o ni Ryan jeví zájem. Eden pozvolna propadá jeho kouzlu, zároveň ale rozkrývá i jeho tajemství. Zlom nastane jednoho deštivého odpoledne, když klopýtne o zdánlivě obyčejnou knihu v Ryanově pokoji - biografii jeho nejlepšího kamaráda, která je však datovaná o celých padesát let později. Když se svým objevem na Ryana vyrukuje, zjišťuje, že na ni čeká velmi důležitý úkol, a ona právě málem zničila jeho jedinou šanci na úspěch...

***

Když se na škole objeví Ryan, Eden si slíbí, že nebude jako ostatní holky. Nebude po Ryanovi toužit a nebudou ji téct sliny z koutku úst, jenom co Ryan projde po chodbě. Ale naneštěstí je tu nejedna věc, která nutí Eden se o Ryana zajímat čím dál víc. Nejde jenom o to, jak dobře vypadá. Jde také o to, že Ryan něco skrývá a Eden chce zjistit, co to je za každou cenu.
Avšak bezprostředně po tom, co si Eden uvědomí, že se od Ryana nejen nemůže, ale hlavně nechce držet dál, zjistí i co je to za tajemství, které skrývá.
A upřímně, možná by bylo lepší, kdyby nic nevěděla...

Milá Eden, některé věci bys možná raději ani vědět neměla. A možná by to udělalo větší dobrotu.

Musím říct, že Eden je zajímavá kniha na první pohled. Čím dále je zajímavá, je ta zpočátku nenápadná záliba Edenina kamaráda Connora v astronomii. Zpočátku nemáte pocit, že by měla hrát příliš velkou roli, ale postupně autorka vytváří nové a nové maličkosti, které do sebe postupně zapadají. Musím autorce také nechat, že si celkově příběh vymyslela docela dobře. Co víc, moc hezky ho obohatila o prvek cestování časem. Takové náměty mám moc ráda, protože se mi zdá, že cestování časem je jedno z témat, které lze opravdu dobře rozebrat, popsat, poupravit a přetvořit k obrazu svému přesně tak, aby v příběhu působil poutavě a originálně. Helen Douglasová tohle také vzala částečně za své a vymysela poměrně originální námět, i když, dle mého názoru, poněkud klišoidní zápletku a vztahy mezi postavami.

Opravdu, všechny věci okolo, Eden a její vztah s novým záhadným klukem Ryanem, do kterého zapadá i její kamarád Connor, jsou předvídatelné a myslím, že se nejedná o nic nového, co byste nemohli najít ve spoustě jiných knih s částečně romantickou tematikou. Neříkám, že je to vyloženě špatné, jenom jsou to věci, která vás nijak nepřekvapí, nezvednou vás ze židle, ani se vám z nich nezatočí hlava. Celkově o postavách musím říct, že mě nezaujaly. Helen Douglasová vytvořila takové postavy, na kterých je hodně znát, že jsou ještě puberťáci a hodně věcí je teprve čeká.

Eden se mi četla dobře, je psána jednoduše, ale na co bych vás upozornila je, že je hodně naivně a dětinsky vyprávěna, což mě osobně trochu štvalo. Rozhodně nečekejte žádnou hlubokou moudrost, o tom tato kniha není.
Na Eden jsem byla hlavně zvědavá. Neměla jsem žádná velká očekávání nebo vrcholné představy. Kniha je to průměrná, nemůžu říct, že by mě to ohromilo, ale na druhou stranu se mi líbily ty maličkosti o cestování časem, i když by jich na můj vkus mohlo být i více. Když jsem se do čtení dostala, tak příběh vcelku rychle utekl, a to bylo docela fajn.
Eden je ale opravdu taková spíše hodně průměrná YA kniha, u které platí, že naděje umírá poslední, a občas ne v úplně pozitivním slova smyslu.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Yoli za poskytnutí knihy k recenzi!

5/10