1. května 2015 v 18:02 | Snow Fairy |  Film Reviews

Datum české premiéry: 16. 4. 2015
Délka filmu: 100 minut
Název knižní předlohy: Still Alice (Pořád jsem to já)
Autorka knižní předlohy: Lisa Genova
Hrají: Julianne More, Alec Baldwin, Kristen Stewart, Kate Bosworth, Shane McRae, Stephen Kunken, Seth Gilliam, Hunter Parrish, Victoria Cartagena, Erin Darke a další.
O filmu:
Alice Howlandová, šťastně vdaná matka tří dospělých dětí, je uznávanou profesorkou lingvistiky, která začíná zapomínat slova. Když je jí diagnostikována raná forma Alzheimerovy choroby, zjišťuje Alice společně se svou rodinou, že jejich vzájemné vztahy projdou tou nejnáročnější myslitelnou zkouškou. Její úsilí zůstat stále tím, kým kdysi byla, je děsivé, dojemné i inspirující. (Falcon)

Za vznikem tohoto filmu stojí jeden příběh. Režiséři filmu Wash Westmoreland a Richard Glatzer byli po několik let partneři, od roku 2013 manželé. Jejich vztah byl jednotný. Byli si navzájem nejlepšími přáteli, milenci, spřízněnými dušemi. Naneštěstí Richard Glatzer trpěl zákeřnou ALS, na kterou v březnu tohto roku, pár týdnů po předávání Oscarů, zemřel. Ale ještě předtím než se Glatzerův stav začal rychle zhoršovat, vyřkl přání, že by předtím než odejde chtěl natočit poslední film. A tak vznikla filmová adaptace Still Alice. Není lepší uctění památky než snímek, který si zaslouženě získal nominaci a následně i sošku Oscara.

Převzít téma, které Lisa Genova naprosto bravurně popisuje ve své knize, je každopádně velká zodpovědnost. Nutno podotknout, že je potřeba být odvážný, mít cíl a vizi, se kterou budete při natáčení tohoto filmu bojovat za jeho úspěch a fenomenálnost. Přesto, že jsem věřila ve velký úspěch filmu, natěšená jsem se řítila do kina s oslňující představou, která mi nádherně a upřímně ožívala přímo před očima, je Still Alice film, u kterého je nesmírně důležité, řekla bych skoro až nutné, přečíst knižní předlohu.

"Live in the moment."

Režiséři si filmovou adaptaci maličko pozměnili. Změnili univerzitu, na níž Alice Howlandová přednáší. A co si pamatuji, tak některé scény nebyly zakomponovány. Což u mě ale není chyba, jelikož do žádného filmu podle knižní předlohy se nevejde úplně všechno. U knižní předlohy Still Alice jsou ale přenádherně vykresleny myšlenky hlavní hrdinky Alice ve stavu, kdy o své nemoci ještě neví a stejně tak v průběhu a postupném rozvíjení nemoci. Dokonale formulované myšlenkové pochody se z filmů nikdy nedozvíme, takže ani u Still Alice to v žádném případě nepovažuji za chybu. Ale nezaujatý divák by se mohl možná poněkud ztrácet ve scénách odehrávající se mu před očima.

Nicméně je Still Alice nesmírně brilatní ukázkou života úspěšné ženy, která vinou progresivní zákeřné Alzheimerovy choroby postupně ztrácí sebe sama. Hroutí se sama do sebe a přichází o svou pozici ve společnosti, o své myšlenky a co víc, o své vzpomínky.

Snímek Still Alice má hlubokou myšlenku a divákům, čtenářům podává inspiující obraz člověka s poruchou mozku. I přesto, že vidíte, že Alzheimerova choroba je zákeřná, Alice je silná žena, která i přes nevyhnutelnost osudu pociťuje silnou lásku, objevuje zákoutí života, kterým dosud nepřikládala velkou pozornost.

Still Alice je opravdu mimořádný film také díky hvězdnému obsazení. Julianne More byla tou nejlepší volbou. Její fenomenální, přesvědčivý výkon získal Oscara naprosto zaslouženě. More do toho dala všechno, celou svou osobnost, díky čemuž Alice Howlandové vdechal život. Exceletení výkon, Julianne More je oslnivá herečka, velká svým uměním a očividným talentem. Není jediný pohyb, jediný pohled, jediné zatnutí svalů, jediná zapomenutá myšlenka, kterou byste jí nevěřili. Není to jenom Julianne, díky čemu jsem z filmu nadšená. Ale ona na tom má jednu z největších zásluh.

Nakonec bych ráda řekla, že ve skutečném životě by postup nemoci i všechno okolo vypadalo o dost hůř. Přece jenom se režiséři snažili vytvořit dobrý film, plný emocí, což se povedlo. Ale všichni víme, že realita je těžší. Still Alice jsem si nicméně zamilovala. Podává reálný obraz života s nemocí a celkově je film dle mého názoru opravdu brilantně, jednoduše oscarově, natočen a interpretován. Je to počin, který mi lámal srdce jenom co započaly úvodní titulky, také proto, že jsem díky přečtení věděla, co mě čeká, a stejnou měrou mi srdce i léčil. Myslím, že obrovský vliv na emoce čišící z filmu má samotná přítomnost Alzheimerovy choroby. Je to jedna z nemocí, které se nedá úplně vyhnout a svým způsobem se týká a ovlivňuje každého z nás.
Moje doporučení máte každopádně. Still Alice je úžasný, strhující filmový zážitek, díky kterému odchází osazenstvo kina se slzami v očích. Tento film je jedním z pokladů filmového průmyslu, který si zaslouží pozornost. Otevře vám oči, dožene k slzám a naučí oceňovat věci v životě přesně takové, jaké jsou.

99,9%

Recenze na knihu Ještě jsem to já/Pořád jsem to já od Lisy Genovy: