19. září 2015 v 10:39 | Snow Fairy |  Film Reviews

Žánr: Dystopie, Postapkalyptický, Fantasy, Akční. Thriller, Sci-fi
Datum české premiéry: 17. žáří 2015
Délka filmu: 129 minut
Název knižní předlohy: The Maze Runner: The Scorch Trials
Autor knižní předlohy: James Dashner

Hrají:
Dylan O'Brien, Thomas Brodie-Sangster, Ki Hong Lee, Kaya Scodelario, Dexter Darden, Alexander Flores, Jacob Lofland, Rosa Salazar, Patricia Clarkson, Lili Taylor, Giancarlo Esposito, Aidan Gillen, Barry Pepper, Matthew Page a daší.

O filmu:
Když Thomas a jeho kamarádi dokázali uniknout z vražedného labyrintu, doufali, že se dokážou vrátit ke svým starým životům. Nemohli se ale splést víc. Místo svobody je čekal pouhý postup do druhé fáze zkoušky připravené organizací Z.L.S.N. Pro Thomase a ostatní přeživší Placery z labyrintu tak běhání zdaleka nekončí. Jejich další útěk je zavede na Spáleniště, nejvíce sežehnutou část planety, krajinu plnou nepředstavitelných překážek. Sluneční erupce sežehly Zemi na popel a proměnily ji v pustinu. Světové vlády se zhroutily - a s nimi i řád a právo. Rozpadajícími se troskami měst teď bloudí takzvaní "raplové", lidé pokrytí hnisajícími ranami, které nakažlivý virus dohnal za hranu příčetnosti. Jejich jediným cílem je najít cokoliv živého, aby se nasytili. Thomas a jeho přátelé musí rychle najít bezpečné útočiště a organizace Z.L.S.N. se stará o hlavně to, aby jim šance na přežití nastavila v jejich neprospěch. Placeři se ale dokáží spojit s bojovníky odporu, zasáhnout vrchní velení Z.L.S.N. a odhalit tak další šokující plány, které si pro ně společnost přichystala. Thomase čeká tvrdá zkouška ohněm. Skutečně se někde uvnitř v jeho hlavě skrývá tajemství, které je zachrání?(CinemArt)

Druhý Labyrint. Druhý film z dashnerovského prostředí, ve kterém se mi Dylan O'Brien se skupinou přátel pořádně vaří na písečných dunách pronásledován raply. Jak už dokázala kniha, Spáleniště je kruté místo. Film následně ukazuje, jak mnohem horší to je, když to vidíte na vlastní oči.

Abych začala tím nejmenším. Tím, co mají filmové a knižní zpracování společné. Vlastně skoro nic. Postavy, okrajové hranice Dashnerovy knižní verze a možná tak nestvůrné raply. Jinak kniha a film jsou nesrovnatelně odlišné. Což jsem si zpočátku, ještě před filmem, myslela, že bude docela problém. Většinou je čtenář drtivě zklamaný celkovým vyzněním filmu, který s knižní předlohou nemá mnoho společné.
Ovšem a naštěstí mě Wes Ball a celá filmová výprava krásně vyvedla z omylu. Kniha je neskutečná, na celou série nedám dopustit, na Dashnera nedám dopustit, a filmové Spáleniště mě velmi mile překvapilo.

Ball si dal na celkovém zpracování hodně záležet. Vytvořil docela dechberoucí scénu zničené metropole. Všechno, co znáte krásně lesklé a velkolepé, je zničené, zdevastované a jediné, co zbylo jsou zbytky. Myslím, že tento aspekt se velmi povedl, vytváří důmyslnou atmosféru celému filmu a přidává mu na autentičnosti i na profesionalitě.
Wes Ball se také nebál jít i do ohavnějších končin. Co se týká vzhledu raplů, kdysi normálních lidí, na kterých se krutě podepsala Erupce, vsadil na hororové masky, spoustu krve (a jiného biologického materiálu) a hrůzu nahánějící skřeky. Neměla jsem jinou možnost než koukat s vyvalenýma očima. V knižní podobě jsem si je předstatovala značně znetvořené, to ano, tohle mě nadchlo, ale taky trochu vyděsilo. Nicméně ne tolik jako některé jiné mé spolusledovatele v kině, kteří si po scénách s raply raději sbalili svých pět švestek a odešli.

Jako velká obdivovatelka Dylana O'Briena a dalších herců (Thomas Brodie-Sangster, Ki Hong Lee) jsem co týká postav neměla žádné obavy. Z prvního dílu všichni předvedly, že zahrát umí i tu nejšílenější scénu a jako protagonisti knižních Placerů se náramně osvědčili. Proto, i kdyby byly Zkoušky Ohněm totální propadák, herecké obsazení a výkony by to zahraňovaly. Jelikož ale Zkoušky ohněm propadák nejsou, herci a herečky celkově dojem příjemně dokreslovali a ucelovali. Já jsem sice milovník romantiky, ve filmech mi většinou láskyplné scény nevadí, ale co obou Labyrintů týká, neskutečně se mi líbí, že se nikdo se ani nesnaží lásku nějak vyzdvihovat. O tu v těchto filmech jde opravdu jenom nepatrně. A ono nepatrné množství, tak, jak to je, úplně a bohatě stačí.
Velmi se mi líbí, jak dává Ball místo nejen Dylanovi, ale také dalším hlavním postavám. Dohromady tvoří takové menší bratrstvo, které vzhledem k obsazení působí opravdu přirozeně.
A to bych nebyla já, abych se nezmínila, že na Dylana O'Briena, na ty jeho oči, a celkově na něj, bych se mohla dívat celé hodiny. Stejně jako na Newta, který ve Zkouškách ohněm vypadá dospělejší a hodně zocelenější.

Nakonec bych řekla, že než se do kina vydáte, nebo než se jindy rozhodnete se podívat na Labyrint nebo Zkoušky ohněm, doporučuji mít zmáknuté knižní předlohy. Ball se sice snaží to divákovi malilinko usnadnit, ale nějaké jasnosti nečekejte. Čtení knižní předlohy hodně pomůže v porozumění a pochopení určitých věcí, které se do filmů třeba ani nedostaly. Co víc, knižní předlohy jsou bombastické, a tak je čtení nejen dobrá příprava, ale taky dobrý čtenářský zážitek
Jak už jsem říkala, myslela jsem, že Zkoušky ohněm dopadnou špatně. Děsila jsem se té nespojitosti s knihou a jednoduše jsem se trochu bála, jak celý koncept filmu nakonec vyzní. Jsem ale ráda, že je film takový, jaký je. Sice opravdu s knihou velká spojitost není, což je na jednu stranu trochu škoda, ale na stranu druhou výprava, herecké výkony a všechny náležitosti od grafického zpracování po hudební stránku, jsou velmi povedené. Avšak doporučuji rozhodně vidět po přečtení knižní předlohy.

Hodnocení

85%