10. října 2015 v 19:58 | Snow Fairy |  Film Reviews

Délka filmu: 134 minut
Název knižní předlohy: Marťan (The Martian)
Autor knižní předlohy: Andy Weir

Hrají:
Matt Damon, Jessica Chestain, Chiwetel Ejiofor, Jeff Daniels, Michael Pena, Kate Mara, Sean Bean, Kristen Wiig, Aksel Hennie, Sebastian Stan, Mackenzie Davis, Donald Glover, Naomi Scott a další.

O filmu:
Astronaut Mark Watney (Matt Damon) během mise na Mars málem zahynul v prašné bouři. Zbytek jeho posádky planetu opustil v domnění, že je mrtvý. Ale Watney přežil a ocitne se tak omylem sám na nepřátelské planetě. Má k dispozici jen hubené zásoby a tak musí využít veškerý důvtip, invenci a technické znalosti, aby nejen přežil, ale také nalezl způsob, jak vyslat signál na Zemi, že je naživu. V okamžiku, kdy se mu to podaří, začne miliony kilometrů daleko od něj NASA a mezinárodní tým vědců neúnavně pracovat, aby dostali tohoto "Marťana" domů. Zatímco členové jeho posádky souběžně prokazují svou odvahu na téměř nemožné záchranné misi.(CinemArt)

Kasovní trhák z jiné planety. Tak bych několika slovy popsala nejnovější film Ridleyho Scotta, podle knižní předlohy Andyho Weira, Marťana.
S Markem Watneym prožijete několik dlouhých měsíců na Marsu, kde nic není, nic neroste a zásoby nevydrží dlouho. Komunikace se zdá být dál než to ve skutečnosti z Marsu na Zemi je a jediné, co Mark má je video deník
Cesta domů z vesmíru nikdy nebyla takhle v nedohlednu...

Vědecko-fantastický knižní počin spisovatele Andyho Weira mě naprosto dostal, geniálně zpracovaný, vtipný, neotřelý a originální. Marťan je sonda do marsovské krajiny, která pod taktovkou režiséra Ridleyho Scotta, vypadá naprosto úžasně. Jednoduše úžasně, autenticky a skoro jakoby se natáčelo na Rudé planetě. Filmové studio a grafika v dnešní době opravdu umí zázraky. Ridley Scott navíc dával pozor na každý detail. Scott se také z velké části držel knižní předlohy, i když je samozřejmé, že v některých aspektech se tato dvě díla přirozeně rozcházejí. Nicméně filmový Marťan je zpracován na jedničku s hvězdičkou. Mars opravdu vypadá jako byste na něj mohli vkročit, jako byste se ho mohli dotknout, stačilo by jenom natáhnout ruku, a to jsem já osobně byla na 2D verzi Marťana, ještě větší zážitek pak musí být v 3D dimenzi.

Herecké obsazení se snad nedá ani diskutovat. Scott sází většinou na ostřílené herce s kopci zkušeností. Matt Damon je opravdu brilantní volba pro postavu Marka Watneyho. Matt Damon se své role zhostil se ctí a vdechl Marku Watneymu život. Už v knize jsem se do této postavy zamilovala a to nejen díky jeho smyslu pro humor i v těch nejstrašnějších chvílích.
Hodně se mi líbí, jak se marsovský svět Marka Watneyho prolíná se světem na Zemi, s lidmi z NASA a také s posádkou Aresu 3. Všechno to dohromady tvoří skvělou mozaiku hned několika různých světů a atmosfér.
Celkově se mi hodně líbí myšlenka, s jakou jeden člověk, jeho život a přežití, spojí všechny lidi na celém světě. Ukazuje to, jak je každý jeden člověk důležitý a vyjímečný. Sice dnešní svět nevypadá, že by měl pro jednoho člověka vynaložit takové úsilí, ale ta myšlenka je zavádějící.

Osobně si myslím, že Marťan je mimořádná kniha a po shlédnutí si myslím, že i mimořádně zpracovaný je i film. Během čtení jsem si pořádně ani neuvědomila, že Mark svým pobytem na Marsu, stravováním i usilovnou snahou o přežití, musel neskutečným způsobem zhubnout. Díky filmu jsem si uvědomila, jak vyčerpávající a únavný pobyt na Marsu musí být, když se snažíte přežít každý den. A to ve skutečnosti na Marsu ještě nikdo nebyl. Díky tomu jsem si taky více uvědomila, jak těžké, fyzicky i psychicky, je povolání astronauta.

Ridley Scott, jakožto uznávaný filmový režisér, rozhodně s Marťanem chybu neudělal. Chopil se této skvělé, vtipné a originální knihy stejným originálním a také vtipným způsobem. Nevsadil ani na klasiku a z Marťana opravdu neudělal jenom další americké drama. Tím, že nechal celému filmu náboj humoru, silné vůle, jak to popisuje Andy Weir ve své knize, udělal z Marťana film, na které se vyplatí podívat. I několikrát.

Hodnocení

85%