Project about... Everything, Everything - (Mini)recenze

Autorka: Nicola Yoon
Žánr: YA, Realistic, Contemporary, Romance,
Originální název: Everything, Everything
Počet stran: 296
Rok vydání: 16. 10. 2015
Nakladatelství: Jota
Tato originální prvotina vypráví o dívce, která je doslova a do písmene alergická na celý svět. Je zavřená doma, nikam nesmí a skoro nikdo nesmí k ní. Když se ale do sousedního domu přistěhuje nová rodina a s ní i kluk jménem Olly, začíná se odvíjet komplikovaná "lovestory", která obrátí naruby všechno, úplně všechno, co osmnáctiletá Madeline dosud znala. Neotřelý milostný příběh je zajímavý i svým zpracováním - obsahuje Madelininy deníkové záznamy, poznámky, tabulky, seznamy či ilustrace. Ahoj. Jmenuji se Madeline Whittierová a jsem nemocná. Moje nemoc je vzácná a málo známá. Jsem totiž alergická na celý svět. Vůbec nevycházím z domu, nebyla jsem venku celých sedmnáct let. Jediní lidé, které vídám, jsou moje máma a ošetřovatelka Carla. Ale pak se jednoho dne u vedlejšího domu objevilo stěhovací auto. Vykoukla jsem z okna a uviděla ho. Byl vysoký, štíhlý a celý v černém - černé triko, černé džíny, černé tenisky a černá pletená čepice, která mu zakrývala vlasy. Zachytil můj pohled a upřeně se na mě zadíval.

***

Vzhledem k tomu, že veškeré mé myšlenky o ději knihy si můžete přečíst v recenzi na originální vydání, jsem se rozhodla tuto mini recenzi věnovat spíše celkové úpravě a vizuálnímu vzhledu české verze. Nicméně, aby to byla aspoň trochu recenze a aspoň trochu smysluplná, řeknu vám ještě jednou, zjednodušeně, co se na knize líbí a proč byste si ji rozhodně měli přečíst.

"Není to tvoje chyba. Život je dar. Nezapomeň ho žít naplno."

Všechno, úplně všechno je kniha, která s sebou nese velké odhalení. Možná se dá očekávat, možná ne. Jde o to, jak na celou knihu během čtení pohlížíte.
Nicméně není to jenom obsah, co zaručuje originální, neotřelý a vyjímečný čtenářský zážitek. Mladá Maddie, jakožto hlavní hrdinka celé knihy, je osoba, která knihu nesmírně půvabným, avšak neobvyklým způsobem oživuje. Ona ani Olly, další hlavní postava, ale stále ještě nejsou všechno. Všechno, úplně všechno skrývá kromě textu různé přílohy. Jednoduché obrázky, tabulky, speciální Maddiin slovník, který je svým vlastním způsobem realisticky brilantní a další detaily, které čtení velmi příjemně obohacují.

Obálku nakladatelství sice nenechalo originální, což je trochu škoda, ale na tom, jakou bude mít kniha finální obálku, závisí spousta věcí, které mnohdy není možné nijak ovlivnit. Já osobně jsem opravdu fanoušek originální obálky, více v ní tak nějak vidím Maddiin svět v porovnání se světem okolo, mimo dům, ve kterém bydlí. Ale česká obálka je podle mě taky povedená. Myslím, že není nijak iritující nebo něco podobného. Má svou vlastní atmosféru a je stejně tak je originální. Pravděpodobně to nebude šálek čajek každého čtenáře, ale můžu říct, že na světě jsou opravdu tisíckrát horší obálky. A tato mezi ně nepatří ani náhodou. Za mě palec nahoru za obálku.
O hodně důležitější je to, co se odehrává uvnitř a to si stojí za to přečíst, ať by obálka byla i úplně holá. Věřte mi, že Všechno, úplně všechno má letos opravdu všechnu podporu. Zahraničí Maddie a její příběh miluje a já jsem se už přidala k ovacím dříve tohoto roku, při jejím vydávání v září, také. Myslím si, že tato kniha si veškerou náklonnost a podporu opravdu zaslouží. Letos je rok Nicoly Yoon. Zaslouženě, oprávněně. Přečtěte si ji a uvidíte sami.

Doufám, že i taková verze recenze se vám trochu líbí. Jesliže budete chtít vědet víc, co si myslím o ději a o tom, jak na mě Maddie a její svět působí, recenzi na Všechno, úplně všechno z trochu jiného úhlu si přečtete ZDE.

Uvidíme se brzy ! :)

Snow Fairy