4. října 2015 v 18:39 | Snow Fairy |  Recenze

Autor: Andy Weir
Žánr: Sci-fi, Fantasy, Comtemporary, Vesmír, Drama, Humor
Originální název: The Martian
Počet stran: 344
Rok vydání: 2015
Je nejslavnějším mužem na Zemi. Má to však háček: není na Zemi…
Před šesti dny se Mark Watney jako jeden z prvních lidí prošel po Marsu. Teď je přesvědčený, že bude prvním člověkem, který tam zemře. Málem zahynul v prašné bouři a zbytek jeho posádky odletěl v domnění, že je mrtvý. Mark nemá jak odeslat zprávu, že přežil. A i kdyby se s lidmi na Zemi spojit dokázal, zásoby mu dojdou mnohem dřív, než by stačila dorazit pomoc. Mark se však nevzdává. Vyzbrojen pouze svým důvtipem, technickými dovednostmi a nevyčerpatelným smyslem pro humor, který se pro něj stane nejcennějším zdrojem síly, se pouští do tvrdošíjného boje o přežití. Jak zdolává jednu zdánlivě nepřekonatelnou překážku za druhou, začíná věřit, že by na cizí planetě přece jen mohl obstát. Jenže Mars mu ještě přichystá nejedno překvapení…

Strhující, podmanivý a přesvědčivý příběh o lidské nezdolnosti a vynalézavosti tváří v tvář beznadějné situaci obletěl celý čtenářský svět a ve všech zemích, kde vychází, sklízí nadšený ohlas. Zaujal i filmové tvůrce, režisér Ridley Scott točí adaptaci s Mattem Damonem v hlavní roli.

***

Zatímco v reálném světě se o cestách na Mars stále ještě mluví a většina plánu je opravdu jenom na papíře, Mark Watney už patří ke třetí posádce, která se na Mars vydává. Každý mise na Mars má mimořádně přísné podmínky, všechno se plánuje v řádu měsíců a let dopředu. I přesto, že se s určitými kolizemi a problémy při cestě na Mars nebo při pobytu na Marsu předem raději počítá, není možné, aby se člověk připravil na vše.
Posádka Aresu 3 je sestavena z lidí, kteří jsou ve svém oboru absolutní profesionálové, špička americké NASA. Všichni prošli povinnými cvičeními i zkouškami. Chystali se na svou misi roky. Ale ať už se připravovali na jakékoli problémy, nikdy nepočítali s tím, že by na Marsu měl někdo zůstat. Až do té bouře, která posádku Aresu 3 zastihla několik dní po přistání na rudé planetě. Do té bouřky, která udělala z Marka Watneyho neslavnějšího člověka v dějinách Země a hlavně v dějinách Marsu.

Být nejslavnějším člověkem na Zemi by jistě mohlo být příjemný fakt. Ale Marku Watneymu tento fakt kazí skutečnost, že i přes svou slávu není na Zemi. Je Marsu, kde by každý den mohl být zároveň jeho poslední.

Vesmírně mise na Mars. Jak převratná skutečnost, no ne? V dnešní době už byly podniknuty mise na Měsíc, první člověk už zabořil vlajku svého státu do zjizvené tváře Měsíce. Mars je ale pro lidi a vědce stále jednou velkou neznámou. I přes veškeré výzkumné družice a bezpilotní rakety, díky kterým víme, jak povrch Marsu vypadá a co se tam děje, je cesta na Mars s lidskou posádkou stále ještě trochu utopie, i když už se blížíme.
Marťan je dle mého názoru velkým příběhem už jenom proto, že autor se nebál jít do poměrně aktuálního tématu, které sice ještě tak úplně neodpovídá realitě, ale všechno nasvědčuje tomu, že se Mars pro lidi brzy realitou stane.

"Jo, už je to tak, Marse, hodlám na tebe chcát a srát. To máš za to, že se mě v jednom kuse snažíš zabít."

Andy Weir si pohrál s atmosférou celé knihy velmi nápaditým způsobem. Popisoval výpravu na Mars i Mars samotný tak, že jsem se chvílemi musela ptát sama sebe (a taky Googlu), jestli na Marsu už opravdu někdo nebyl. Popis planety je ve Weirově podání opravdu důvěryhodný a fantastický. Styl psaní je navíc natolik uvolněný a přirozený, že se čte v podstatě sám. Je pravda, že většinu času čtete o technických, vesmírných věcech, které dokáže pořádně pochopit asi jenom člověk, který se touto tematikou zabývá roky. Někoho by to mohlo zklamat, odradit nebo jednoduše nebavit. Mě osobně tohle nevadilo, líbilo se mi o takových věcech číst, i když mi ve skutečnosti nic moc neříkaly. Myslím, že tak jako tak je Marťan mimořádné čtení. Velmi autentické, promyšlené a nesmírně vtipné. Ačkoli by si člověk mohl myslet, že Andy Weir vsadí při psaní na vykreslení klasického amerického dramatu, opak je pravdou. Weir vkládá do úst Marka Watneyho neotřelé vtipné hlášky, vkládá do něj veškerý smysl pro humor a nechává svou hlavní postavu vystavenou všem protivenstvím s kousavou hláškou na rtech. Mark Watney je velký hrdina, kterého si jednoduše nelze nezamilovat. Já osobně jsem si celou knihu nesmírně užila. Nápad je skvělý, novátorský a originální, zpracování taktéž, děj je napínavý a chytlavý. Řekla bych, že tato kniha nosí značku světového bestselleru naprosto oprávněně, zaslouženě.

10/10