10. listopadu 2015 v 18:32 | Snow Fairy |  Recenze

Počet stran: 368
Rok vydání: 2015
Aristoteles je naštvaný teenager, který má bratra ve vězení. Dante je všeználek s nezvyklým pohledem na svět. Tihle dva kluci se potkají na koupališti a zdá se, že nemají zhola nic společného.
Ale protože jsou oba samotáři, začnou spolu trávit čas a zjistí, že jejich přátelství je opravdu neobyčejné - takové to, které změní životy a vydrží navždycky. A díky němu také Ari i Dante zjistí ty
nejdůležitější pravdy o sobě samých a o tom, jakými lidmi by se chtěli stát.

***

Přátelství je vzácné v jakémkoli věku. Pravé přátelství je ještě vzácnější. A přátelství je také to, co mladý Aristoteles, řečený Ari, v podstatě nepoznal. Ari je spíše samotář, který se příliš neprojevuje. Raději si přečte dobrou knížku, místo, aby někde vymetal večírky. Ari je tak trochu jako jeho jmenovec. Sám pozná jaké to je, když se celý svět změní díky jednomu člověku. Nic nebylo tak komplikované, jiné, nové a k nepoznání, dokud se v Ariho životě neobjevil Dante. Chlapec, který je za všech okolností okouzlující, svým vlastním způsobem a bez přehnané snahy okouzlující.
Dokud člověk nepozná jaké to je nemít přátele, nemůže poznat ani cenu přátelství.

Přátelství Ariho a Danta je opravdu vyjímečné a enigmatické. Slovo přítel má nádech něčeho mnohem většího a všechny záhady, které vesmír skrývá se zdají v rukou dvou chlapců o něco více rozluštitelné a smysluplné. A jak to bývá i v životě, pokud jsou na odhalování pomyslných záhad vesmíru dva, je vždycky možné najít způsob. I skrz ty nejhorší chvíle.

Kniha Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru je opravdu mimořádná. Nese s sebou velké poslání a význam. Ono to možná zní trochu příliš jako vychvalování, ale Benjamin Alire Sáenz příběh dvou mladých chlapců pojal vyspěle. Myslím to tak, že v dnešní době hodně dospělých bere teenagery trochu na lehkou váhu. Starší lidé často mladé lidi odmávnou s tím, že toho v životě ještě pořádně nic nezažili, neberou je tolik vážně a celkově rovnocennost mladých a starších lidí je trochu vyhrocená. Chci říct, že Sáenz vložil do postav Ariho a Danta velké osobnosti, už jako mladičké chlapce je zároveň vykreslil jako moudré muže, samozřejmě trochu s ohledem na věk. A nejsou to jenom jména, co je oba dělá moudré a vyspělé. Autor prostřednictvím těchto dvou postav vyjímečně komunikuje se čtenáři, nenásilně jim ukazuje cenu přátelství se všemi výhodami a nevýhodami.

"Ptáci existujou, aby nás naučili něco o nebi."

Aristoles a Dante odhalují záhady vesmíru je nesmírně realistická kniha. Ve skutečnosti není nic růžové a nic nám nespadne jen tak do klína. Autor vede své postavy k zodpovědnosti, ale zároveň jim nechává povolenou uzdu představivosti a kreativity. Jako mladí kluci se Ari a Dante snaží poznat život takový, jaký je, snaží se přijít na to, proč se dějí některé věci, z jakého důvodu věci přetrvávají a proč se některé, za normálních okolností nemyslitelné věci, začínají přetvářet ve skutečnost. Ari a Dante je opravdu brilantně napsaný příběh, sestavený a inspirovaný životem a zkušenostmi, vyprávěný s něhou i naléhavostí. S radostí i smutkem, protože ať už je to klišé nebo ne, je pravda, že dokud člověk nepozná bolest, nemůže poznat radost.
Po světě se o příběhu Aristotela a Danta hodně mluví a já si myslím, že naprosto zaslouženě. Benjamin Alire Sáenz napsal nádherný coming of age román o pravém přátelství, rodině, o životě a jak může přátelství být někdy i víc. Úžasná a mistrovská práce se slovy. Tohle by si měl přečíst co největší počet lidí, protože poznat Ariho a Danta je jako dívat se a doslova potkat okouzlující západ slunce. Nádhera.

10/10