11. ledna 2016 v 20:52 | Snow Fairy |  Reviews

Dopisy na konec světa

Autorka: Ava Dallaira
Žánr: YA, Contemporary, Romance, Fiction, Death
Originální název: Love Letters to the Death
Počet stran: 272
Rok vydání: 2015

Srdce na několik kusů a nikde na obzoru člověk, který by je dokázal složit dohromady, snad kromě Laurel samotné. Ale Laurelin život je natolik roztříštěný, že než se dostane ke svému srdci, musí projít ještě dlouhou cestu.
Žití je plné paradoxů a zklamání a Laurel si připadá na všechno sama. Po tragickém odchodu sestry už po boku nemá nikoho, kdo by se mohl May vyrovnat, kdo by mohl Laurel provést životem tak, jako její velká sestra a nejlepší kamarádka v jednom.
Člověk si ale občas ani nestíhá uvědomit, jak moc věcí se mění ve stejnou chvíli. Laurel se prostřednictvím dopisů slavným osobnostem snaží vypsat ze své vlastní bubliny plné zármutky, beznaděje a zlomeného srdce.

***

Představte si, že vám ve škole zadají úkol, napsat jakékoli osobnosti, která zemřela. Jakou byste si vybrali? Snažili byste se vykoupit slovy pro někoho, kdo je vám blízky nebo pro někoho, o kom si myslíte, že by vás pochopil?
Laurel je nesmírně uzavřená osoba. Všechno se v ní ještě více zlomilo po smrti setry a odchodu matky. Laureliny dopisy slavným osobnostem, v čele s Kurtem Kobainem, ale odhalují více než zdrcující fakt, že se jí život doslova rozdělil na několik kusů. Každý dopis je dojemnější, upřímnější a více srdcervoucí než ten předchozí a síla slov vás zasáhne se zdrcující mocí, která je schopná bořit hranice mezi mlčením a hlasitým, otevřeným vyznáním.

Ava Dellaira se nicméně v dopisech zaměřila také na to, jak se mezery v životě Laurel začínají zaplňovat. Novými lidmi, okamžiky, vzpomínkami a láskou. A řekla bych, že podnět lásky je pro mě v této knize asi úplně nejemotivnější a nejvíce jsem ho oceňovala. Nejednalo se totiž jenom o lásku jako takovou, ale specifický druh lásky mezi přáteli. Laurel je, jak už jsem psala výše, nesmírně uzavřená a její projev je vyloženě nulový, ale autorka nádherně ukazuje, jak přátelství může změnit celý projev. Laurel v průběhu knihy nádherně rozkvétá a začíná se vyrovnávat se vším, o co v jejím životě jde. Samozřejmě je to kniha i o lásce a i když to není láska převelice vášnivá, tak musím říct, že číst o tom, jak Laureliny city pro lásku začínají vyplouvat na povrch, je něco nesmírně čistého, upřímného a krásného.

Dopisy na konec světa je zároveň kniha s velkým významem, který zasahuje do všech oblastní společenského života prakticky každého člověka. Deprese, nevyrovnanost, traumatické zážitky, které nechají rány, i ty, které nejsou vidět, se často stanou lidem, které byste na to absolutně netipovali. Ava Dellaira nenásilně vtiskla knize význam a poukázala na to, že svěřit se není projev slabosti.
Nejhlavnější koncepcí celé knihy jsou nicméně dopisy. Nejedná se o normálně psanou knihu, je to příběh sestavený z dopisů. Což mě obvykle příliš nebaví, mám pocit, že takové knihy postrádají určitou atmosféru, že si díky tomu plně nevychutnáte příběh. Ale u této knihy to bylo přesně naopak. I když čtete o Laurel a jejím životě a o tom, co se děje, je to styl, který žádným způsobem neochudí čtenáře o atmosféru, sílu celého příběhu ani o celkový dojem z knihy. Laurel v dopisech vypráví a tím kompenzuje veškeré nedostatky, takže i když je kniha složená z dopisů, vyzní jako normální kniha.

Já osobně považuji Dopisy na konec světa za opravdu nesmírně brilantní a povedenou knihu. Ukazuje na současné téma, čtenářům přestavuje různé strany života. Ukazuje a učí své čtenáře o ceně přátelství i tíze zrady a uvědomění si vlastní lidskosti. Ne každý na tuto knihu pěje ódy, to je jenom v pořádku, ale já osobně na ni nedám dopustit.

Za recenzní výtisk knihy mnohokrát děkuji nakladatelství YOLI!

10/10