8. ledna 2016 v 20:38 | Snow Fairy |  Reviews

Autorka: Gayle Forman
Žánr: YA, Romance, Contemporary, Realistická literatura, Drama
Originální název: Where She Went
Počet stran: 224
Rok vydání: 2015

Obsahuje lehčí spoilery na předchozí díl!

Tři roky žije Adam jen napůl. Jenom napůl vnímá vzestup a úspěch svojí kapely a jen napůl prožívá každý jeden den od té nehody, od té doby, kdy odešla Mia, aniž by vysvětlila jediným slovíčkem, proč tak uděala. Celou tu dobu Adam všechno prožívá naprosto bez nadšení. Jeho život ztratil očekávání i veškeré naděje. Život rockové hvězdy není takový, jak si Adam představoval a veškeré rozhovory dělá s novináři spíše z povinnosti.
Ale stejně jako ho hudba kdysi dovedla ke smyslu života, stejně jako o ten smysl následně přišel, ho hudba a nečekaný okamžik přivede k tomu smyslu zpět.

***

Příběh Gayle Forman v takové podobě, jakou ho podala, je stejně dojemný jako pohled na padající hvězdu. Přesně takový jsem měla pocit u prvního dílu, Jestli zůstanu (Zůstaň se mnou). Emoce mi při čtení hořely, slzy se mi valily po tvářích a já už jsem nevěděla, co dělat, abych si nepřipadla jako absolutní hromádka emocionálně nestabilních trosek. Pokračování Kam jsi odešla pro mě bylo takovým sice intenzivním, ale spíše dohoříváním. Gayle dala do vyprávění emoce, jako obvykle, což nesmírně uznávám, obdivuji a zbožňuji, ale oproti prvnímu dílu jsem vůči druhému zůstala poněkud chladnější.

Adamův úhel pohledu byl nicméně neskutečným způsobem imponující a při čtení doslova vnímáte Adamův zmatek, neporozumění, proč Mia jednoduše odešla, beze slova, bez vysvětlení, i přes všechno, co spolu jako dvojice zažili. Adamův náhle nedbalý přístup k životu i ke všem povinnostem je až mrazivě realistický a čtenář nemá absolutně žádný problém porozumět, proč se tak chová, i když si jasně uvědomuje, že to není nejrozumnější chování.

Adam je pro mě o prvního dílu oblíbená, povedená postava. Řekla bych, že je to přesně typ kluka, kterého by si holka přála mít po svém boku. Je to sympatický, talentovaný a ochranitelský kluk. Co víc si přát? Já kdybych věděla, že je mém životě kluk, který by mě ráno budil brnkáním na kytaru, asi bych se vám roztekla do cukrkandlové louže.
Tudíž si myslím, že jestli si něco Adam opravdu zasloužil, tak je to rozhodně vysvětlení. V tomto ohledu se mi v Kam jsi odešla opravdu nezamlouvala Mia. Já opravdu dokážu pochopit, že po tom všem, čím si musela projít, není žádné rozhodnutí jednoduché. Ale tím více bych kolem sebe potřebovala někoho, kdo by mě podpořil, jak fyzicky, tak hlavně psychicky.

Co se ale týká ukončení knihy, rozluštění všech nedorozumění, je Gayle Forman poněkud předvídatelná. Což ale v žádném případě není nevýhoda. Alespoň v případě Formanové ne. Konec očekáváte, ale to, co k němu vede, je vždy jenom na jejím brilantním stylu psaní, který mě osobně velmi sedí a velmi se mi líbí. Kam jsi odešla nezklamala. Pro mě je to ve srovnání s prvním dílem trochu méně emotivní a méně intenzivní, s největší pravděpodobností proto, že jsem ten typ čtenáře, který skoro doslova vstřebává, když se v knize děje něco, z čeho mu z trnou zuby smutkem. Gayle si ale drží úroveň. Její knihy budou vždycky populární a nadčasové, protože pojednává o reálných situacích a všechno, co píše dává smysl a čtenáři dodává pocit, že se setkal se skutečnými postavami. A to jsou kvality, které budou vždy, opravdu vždy, uznávané a vážené.

Mnohokrát děkuji nakldatelství YOLI za poskytnutí knihy k recenzi!

8/10