10. února 2016 v 18:20 | Snow Fairy |  Film Reviews

Datum české premiéry: 4.2.2016
Délka filmu: 119 minut
Název knižní předlohy: Dánská dívka (The Danish Girl)
Autor knižní předlohy: David Ebershoff

Hrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Adrian Schiller, Amber Heard, Claus Blue, Richard Dixon, Ben Whishaw, Nicholas Woodeson, Philip Arditti a další.

Příběh dánského malíře Einara Wegenera, muže, který jako první v historii podstoupil změnu pohlaví, byl pro mě od samotných počátků neskutečným lákadlem a filmem, na který se rozhodně půjdu podívat do kina. Eddie Redmayne v hlavní roli sám o sobě slibuje velmi kvalitní zážitek. Trailery slibovaly něco, co je v samotné podstatě fascinující, ale na druhou stranu ještě i v dnešní době poměrně nepochopené.
Nicméně všechny aspekty filmu byly více než naplněny. Dánská dívka je počin, na který dlouho nezapomenete.

Já osobně naprosto obdivuji a zbožňuji nejen knižní, ale i filmová životopisná dramata. Co víc, Dánské dívky se ujal režisér, Tom Hooper, který sklidil úspěch už za své nejnovější Bídníky z roku 2012 a za Královu řeč, zlatý oscarový film, který nadchl nejen samotnou Akademii, ale v podstatě celý svět.
Pro mě byl i Hooper velkou zárukou, že Dánská dávka bude jako film stát opravdu za to. Počátky filmu Dánské dívky započaly už opravdu hodně let zpátky, kdy si Hooper na jednu stranu nebyl jistý, zda se do natáčení vůbec pustit. Přece jenom téma je to poměrně složité k přípravě. Nakonec se na scéně objevil Eddie Redmayne, který po Teorii všeho smazal všechny hranice pojmu herectví brilantním a fenomenálním ztvárněním Stephena Hawkinga. A myslím, že to byla nejlepší volba, jakou mohl udělat.

Eddie Redmayne je pan herec. Má neuvěřitelný talent a svým rolím dodává neskutečnou hloubku. Možná se neobjevuje až v tolika filmech každý rok, za to ale každá jeho role je do hloubky nejen zahraná, ale hlavně prožitá. Redmayne jenom nehraje, on postavu ze scénáře vytahuje na světlo a dává jí život. Každý pohyb, každý jeho výraz, je precizní práce herce, který svou roli bere profesionálně a víc než jenom jako povinnost. Velmi si této vlastnosti na Redmaynovi cením. Každý film, kde hraje, je požitek.
Stejně tak nádherným způsobem excelovala Alicia Vikander. Na ní a na Eddie Redmaynovi stál v podstatě celý film. Kdyby nebylo jich, Dánská dívka nebude tak plná emocí a ani zdaleka tak povedená jako opravdu je. Alicia ztvárnila postavu Einarovy manželky vším, co má. Uchopila postavu a svým talentem ji udělal skutečnou. Gerda Wegenerová je talentová umělkyně, která svoje uplatnění mezí malíři a vedle vlastního úspěšného manžela teprve hledá a která toho postupně hodně ztrácí. Na druhou stranu ale i získává. Vidět Aliciu v takové roli i v takové pozici je, stejně jako v případě Eddieho Redmayna, brilantní zážitek.

Oproti knize tady samozřejmě jsou jisté odlišnosti, ale u knih se pokaždé dozvíte více než ze samotného filmu. Dánské dívce ale ani maličké nesrovnalosti neuškodily. Film je ryzí umění a každý záběr kamery, každá změna scény, je scéna, kterou bych neváhala dát si s radostí za rámeček. Transgenderové téma je záležitost i dnešní doby a myslím, že Hooper dal jasně najevo, že je to věc, které se nemusíme v žádném případě bát. Film také poukazuje na to, že tehdejší společnost dvacátých let se k této problematice staví hodně negativně a ani doktoři, kteří by měli hlavně podporovat pacienty, to berou jako snůšku nechutností. Jiným způsobem než knihami, příběhy nebo filmy se tato tématika nedá posunout dál a nějakým způsobem společnosti osvětlil, že ať už se člověk cítí jakkoli jinak, pořád je to člověk, jehož cena se počítá.

Dánská dívka se svými postavami je jednou velkou inspirací pro celý svět. Lili Elbe / Einar Wegener je také ikonou a inspirací transgenderové komunity a myslím, že charakter této postavy má opravdu moc něco změnit. Jsem pyšná, jak celý film dopadl, jak Eddie celému filmu exceloval, protože si myslím, že tohle je záležitost, kterou by mělo vidět co nejvíce lidí. Řekla bych, že je to příběh dojemný a schopný otevřít oči nejen lidem, kteří se cítí podobně jako Einar, ale i každému jinému člověku. Je to příběh, který pomáhá pochopit, naučí o důvěře a síle lásky a odvahy a že jít za svými sny je to nejlepší, co můžeme v životě udělat sami pro sebe. Lili usilovala o splnění svého snu a najít odvahu sama v sobě a v té době, je něco, za co stojí jít do kina. A za co stojí vidět Dánskou dívku opakovaně.
Vedle Teorie všeho, kterou Eddie také neskutečným způsobem dotáhl k dokonalosti, je Dánská dívka dalším filmem mého srdce. Každá oscarová nominace, kterou Dánská dívka získala by si zasloužila i samotnou cenu.

Hodnocení
100%