3. února 2016 v 18:14 | Snow Fairy |  Recenze

Žánr: YA, Romance, Contemporary, Fiction, New Adult, Realistic, Drama
Originální název: Reason to Breathe
Počet stran: 448
Rok vydání: 2015
Nakladatelství: Lucka Bohemia

***

Co Emma žije s tetou a strýcem, nepamatuje si, co to znamená pohodový den. Co to znamená normální den. Všechno se odchodem jejích nejbližších zhoršilo a dostalo se až tam, kde Emma už nedokáže obhájit a najít svou vlastní cenu.
Když už jí není oporou nikdo doma, snaží se Emma co nejvíc to jde být perfektní studentkou. Ty nejlepší známky, nejlepší výsledky v mimoškolních aktivitách, to nejlepší hodnocení ve všem. Ale maska, kterou za dne nosí po školních chodbách, je pro lidi kolem nepoznatelná. Jediná, která trochu vidí pod, je Emmina nejlepší kamarádka Sara.
S příchodem Evana Mathewse se ale doslova všechno otočí vzhůru nohama...

Každý má svůj vlastní důvod dýchat, i když se dějí ty nejhorší věci. Rebecca Donovan vtiskla hlavní hrdince své knihy velké a těžké břemeno, které unést je doslova boj o život.

V podaní Rebeccy Donovan je celá kniha skrz naskrz prolezlá nejistotou, strachem a snahou být co nejlepší za každou cenu, aby se člověk mohl později dostat na lepší místo. Myslím, že téma, které se Donovan nebojí v celé knize rozvádět s neskrývanou náruživostí a živočišností, je současné a přesto dobře přehlédnutelné, takže se mi líbí, že ho autorka vytáhla takhle na světlo. Přiznám se, že v určitých částech je na mě projev otevřený tak, že jsem měla maličko problém pokračovat ve čtení. Nemyslím si, že je to špatně, jenom je to tematika, která dokáže se čtenářem pořádně zamávat. Líbí se mi, že se autorka nebojí všechno otevřeně popsat, ale jak říkám, téma je to těžké a když o tom čtete, je ještě těžší zůstat nestranný/á a nedotčený/á.

Od tématu, které si myslím, že se jako tahák příběhu hodí a díky kterému se autorce celou knihu určitým způsobem podařilo obohatit, se dostávám k článku, který mi dělal dost problémy. A tím je hlavní protagonistka Emma. Už opravdu dlouho jsem se nesetkala s postavou, kterou bych měla sto chutí profackovat každou druhou stranu. Emma je až příliš sebezničující člověk. Já na jednu stranu naprosto chápu její chování. To všechno, co se jí děje doma, a celkově v životě, je něco, co by hodně lidí už dávno položilo na lopatky. Ale ona si absolutně neuvědomuje cenu, kterou má její život. V žádném případě si nepřipouští nějakým způsobem naději, kterou má a ani si o sobě nemyslí, že by si nějakou zasloužila a všechno dává za vinu sobě. Její chování je věc, která se mi na knize opravdu nelíbí. Mezi postavami okolo je Emma takovým poněkud rušivým článkem. Naopak kamarádka Sara je Emminým protipólem. Je jedním z těch lidí, které byste chtěli mít po boku.

Na první setkání s knihou Rebeccy Donovan si myslím, že to dopadlo průměrně. Jak je podtext knihy, zaměření a podání tématu velice otevřené a kvalitní, postavy a celkové vyznění je opravdu spíše průměrné. Řekla bych, že je to typ knihy, která se buď líbí anebo nelíbí. Označení světový bestseller bych spíše ještě přehodnotila, jelikož si myslím, že existují o hodně lepší knihy. Ale na jednu stranu má Důvod dýchat něco, co vás přece jenom donutí číst až do konce.

6/10