27. února 2016 v 17:39 | Snow Fairy |  Reviews

Žánr: Historický román, Román, Mystery, Fantasy,
Originální název: Outlander
Počet stran: 664
Rok vydání: 2015
Nakladatelství: Omega

***

Jste v podstatě spokojeni se svým životem. Víte, kdo jste, co chcete, máte v hlavě srovnané priority a dokážete si se vším, čím jste si prošli a ještě projdete, poradit. Přesně taková je Claire. Má muže, kterého miluje, který ji doplňuje a se kterým se cítí v bezpečí. Její profese válečné zdravotní sestry jí poskytuje velké znalosti, zkušenosti i schopnosti. Kdyby se náhodou ocitla v nějaké těžké situaci. Třeba o několik století dříve, roku 1743. Zjištění, že jste se nějakým záhadným způsobem ocitli takhle daleko v minulosti, by otřáslo snad každým.
Claire však od začátku neztrácí hlavu a dělá všechno proto, aby se udržela při životě a aby zjistila, jak se vlastně dostala do takové šlamastyky. A jak najít cestu zpátky.
Dokud nepotká charismatického Jamieho Frasera. Potom se její přesvědčení, že se musí urychleně vrátit tam, kam patří, začíná přetvářet k myšlence, jestli vůbec odejít...

Z období druhé světové války zpátky do roku 1743 pouhým dotekem ruky. Takhle se Diana Gabaldonová rozhodla vystavit čtenáře úplně nové vlně, po které se příběh Claire a Jamieho ubírá.

Cizinka mi nějakým způsobem utíkala docela dlouho. A stejně tak často se ke mě i vracela. Neustále jsem ji měla na očích všude na internetu a neustále jsem před očima viděla to vysoké hodnocení. I seriálová adaptace této úspěšné knihy mě donutila se do Cizinky pustit.
Váhala jsem, protože historické romány nejsou úplně můj šálek čaje. Neodsuzuji je, ale předem je ani nevyhledávám. Nicméně Cizinka mě hned po první kapitole utvrdila v přesvědčení, že tohle bude úplně jiné čtení než vlastně očekávám.
Hned od začátku jsem v podstatě propadla stylu psaní a vyprávění Diany Gabaldon. Neskutečným způsobem Gabaldon dokáže popisovat rozvětvený děj, krásně ho rozvíjet rozmanitou slovní zásobou i nesmírně nápaditým tématem cestování časem. Z takové stylu psaní, kterým autorka oplývá, si odnesete i hromadu teoretických dovedností, neboť je to také styl, který je nasáklý zkušenostmi a dovedností všechno srozumitelně popisovat.

Cizinka je k mé velké radosti nejen historický román. Alespoň tedy já jsem při čtení úplně zapomínala, že čtu knihu takového žánrového ražení. Gabaldon se nebojí popisovat scény s nezaujatostí, naprosto bez jakýchkoli okolků. Postava Claire i Jamieho, a vlastně v podstatě všech postav, až na některé vyjímky, je vyšší věkové kategorie, než postavy v knihách, které normálně čtu. A to se mi také velmi líbilo, protože jsem opravdu poznávala postavy, které mají v životě myšlenky naprosto jasně srovnané a Claire se mi velmi zalíbila svou pragmatičností a zaníceným způsobem chování. Jamie je samozřejmě tahák celé knihy, postava, která skutečně neokouká. A který převážně ženám zůstane v hlavě ještě dlouho po dočtení.

Historické romány z pera Diany Gabaldonové stojí za čtení v každé situaci. I když jste třeba trochu jako á zvyklý na jiný žánr, tohle se vám bude líbit. Myslím, že Cizinka je velmi komplexní, brilantně napsaná, autentická a sugestivní kniha. I přesto, že s doporučením jsem tady poněkud s křížkem po funuse, přidávám se k nadšeným ovacím čtenářů po celém světě. Další slova chvály se ve všem, co už bylo o této knize napsáno, rozhodně neztratí. Co víc, tak Cizinka si je opravdu zaslouží.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí knihy k recenzi!
Knihu Cizinka zakoupíte v knihkupectvích Knihy Dobrovský.

10/10