19. května 2016 v 20:34 | Snow Fairy |  Recenze

Žánr: Grafický román, YA, Fantasy, Fiction, Art, Komiks
Originální název: Sculptor
Počet stran: 496
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Jota

***

Umění je způsob života, který se rozhodnete žít. Vaše inspirace je múza a výtvory jsou pilíře, které drží váš svět pohromadě. Alespoň takhle to cítí David Smith. Kromě toho, že je David talentovaný, se mu smůla lepí na paty. Mezi lidmi je známý spíše jako "ten druhý David Smith" a jeho sochy už nejsou to, co bývaly. Lidé z branže o jeho tvorbu nemají zájem, ostatní lidé také ne. David padá hlouběji a hlouběji, pouze s umírající nadějí, že se všechno ještě zlepší.
Dokud se David nebude muset rozhodnout, jestli jeho umění a práce stojí za to obětovat celý život...

Davidův příběh je příběh o tom, co všechno jsme ochotni udělat pro úspěch. Zda jsme ochotni bez zaváhání dát náš úspěch na mističky vah s vlastním životem. David nezaváhal. Ani na vteřinku.

Grafických románů jsem v životě až tolik nečetla. Nicméně můžu říct, že Sochař je nezpochybnitelně velmi imponující a hodně povedený. Čeho si budete nejvíce všímat, jsou samozřejmě kresby. Jedná se o grafický román, tudíž je patrné, že čtenář má i ohledně kreseb nějaká očekávání. Scott McCloud vytvořil opravdu nádherné kresby. Tak akorát realistické, propracované a profesionální. Na text je tento typ knihy naopak pochopitelně trochu skoupý, nicméně i přesto dával příběh smysl. I přesto, že je počet slov výrazně menší než v klasické knize, ochuzeni nebudete. Co McCloud případně ztrácí v psaní, úspěšně dohání kresbami.

Postupně se dostávat, stránku za stránkou, ke konci, který i přesto, že ho čekáte, je stále překvapivý, je na tomto grafickém románu nesmírně poutavé. Jak jsem se již zmínila, dialogy nebo monology nejsou nijak zvlášť pestré nebo rozvětvené. Jsou naprosto obyčejné, lehce se přes ně dostáváte, tím pádem čtení kromě převahy kreseb, zrychluje i jednoduchá stavba vět. Já osobně jsem shledala nejlepší fakt, který inspiroval McClouda k sepsání Sochaře. Životní příběh, který má opravdu hluboký základ.

Příznivci komiksů a grafických románů práci na Sochaři opravdu ocení. Téměř 500 stran vyvedených v odstínech modré, bílé, černé a šedé budí dojem jednoduchosti, avšak detaily mluví přesně naopak. Rozsáhlé práce na jednotlivých obrázcích jsou očividné a opravdu dotažené do detailů.

Sochař je každopádně dobrou volbou, jestli chcete přečíst něco, co vám dlouho nezabere, ale co vás zároveň určitým způsobem obohatí. Scott McCloud dal příběhu vyšší princip a hlubší podtext. Když se dostanete k pravé podstatě celého příběhu, určitě záměr románu oceníte, i když například nejste největšími fanoušky graficky zaměřených knih. S nejednou kresbou v knize jsem se dostala do situace, kdy jsem ji chtěla zvětšit a pověsit v rámečku na zeď. Věřím, že Sochař opravdu stojí za přečtení. Každý si z toho vezme to podstatné. Navíc grafické zpracování jednoznačně potěší nejednoho kritika.

9/10