2. června 2016 v 21:24 | Snow Fairy |  Recenze

Žánr: YA, Contemporary, Romance, Léto, Realistic, Rodina
Originální název: The Unexpected Everything
Počet stran (EN): 519
Rok vydání (EN): 2016
Nakladatelství: Simon & Schuster

***

Když přijde na plány, Andie je má na všechno. Bez plánů se cítí světu a životu příliš odhalená a vydaná na milost. A to je pocit, kterému se chce vyhnout. Mít všechno přesně naplánované je pro ni stejně důležité jako dýchat. Kromě toho jsou pro Andie nejdůležitější přátelé. Palmer a Tom, Bri a Toby, se kterými tvoří nerozlučnou partu.
Když se téměř na minuty naplánované léto nečekaně změní, Andie neví, co dělat. Kdyby nebylo toho skandálu kolem jejího slavného táty, možná by mohla dělat přesně to, co si vysnila.
Postupně si ale uvědomuje, že i když se jí nedostalo toho, co si zasloužila, dostalo se jí něčeho mnohem vzácnějšího. Z plánů, které se jí jako mrknutím oka rozpadly jako domeček z karet se jí najednou dostává nečekaných zážitků, na které nikdy nezapomene...

Příběh o dívce, která má naplánováno všechno a která se najednou ocitne úplně bez plánů. Počin Morgan Matson, který rozzáří každý letní den.

Hned na začátku říkám, jestli jste ještě žádnou knihu od Morgan Matson nečetli, rychle to napravte.
The Unexpected Everything je úchvatné letní čtení, které vás chytne od první stránky. Povezete se na nádherným způsobem letní vlně přátelství, lásky a rodiny. Morgan Matson vypráví s naprostou lehkostí jak je důležité přátelství a jak velkou roli v životě hraje. Stejnou měrou se věnuje také rodině a rodinným vazbám, které mohou být mnohdy velmi oslabené okolnostmi. Svěžím způsobem nechává vztah mezi Andie a jejím otcem růst a rozkvétat. Velmi oceňuji, že ani jedno z témat vyloženě nepřebírá kontrolu. Morgan Matson dává každému životnímu pilíři stejnou, rovnocennou váhu, která příběh přirozeně a nenuceně posouvá na vyšší úroveň.

Zpracování mi nápadně připomíná knihu Rainbow Rowell, Fangirl, jelikož jsou mezi klasické kapitoly začleněny úryvky z knihy, která je neodmyslitelnou součástí The Unexpected Everything a vyvíjí se paralelně k příběhu Andie. I přesto, že tohle je poměrně nápadný aspekt, nijak mě neruší. Čtení Fangirl jsem si tehdy neskutečně užívala a Morgan Matson moc dobře ví, jak přimět čtenáře na nějakého podobnosti vůbec nemyslet. TUE má něco málo přes pět set stran, což se na jednu stranu zdá opravdu hodně, ale styl psaní je tak plynulý, poutavý, zajímavý, originální i romatický a realistický zároveň, že vám všech těch pět set stran uteče, že ani nestačíte říct Clark.

Co se postav týče, Morgan Matson nezklamala. Věřím, že do postav se zamilujete a rozhodně si zamilujete hlavního protagonistu, který čtenářskému dívčímu srdíčku i vkusu bude na sto procent imponovat nejen tím, jak upřímnou má povahu, ale hlavně pro to, co dělá. Další věc, kterou hodně oceňuji a co celou knihu úžasně reálnou, je, že první rande hlavních hrdinů tak úplně nevyjde. Myslím, že tím Morgan získala pro příběh velkou hodnotu, protože v životě se občas všechno neděje hned na první pokus.

Kromě romantiky, léta, slunce a pejsků neodoláte parádním sms pasážím plných smajlíků, ve kterých nahlédnete do společné konverzace všech kamarádek. I přesto, že The Unexpected Everything je romantická, letní kniha, není všechno jenom o romantice a není všechno jenom černé a bílé. Je to také příběh o ztrátě a hledání vlastního štěstí na místech, kde byste ho nečekali. Příběh o snaze vytrvat a o tom, že najít pochopení a lásku v náhodách nikdy nebylo blahodárnější.

10/10