7. července 2016 v 18:41 | Snow Fairy |  Recenze

Žánr: YA, Mental Health, Contemporary, Realistic
Originální název: The Memory of Light
Počet stran (EN): 325 (paperback)
Rok vydání (EN): 2016
Nakladatelství: Scholastics Inc.

***

Každý se s těžkými situacemi dokáže vypořádat jinak. Každý nevydrží všechno. Vicky už to dál snášet nemohla. Všechno to kolem sebe. Místo, aby ji život naplňoval radostí a štěstím, naplňuje ji zármutkem a cítí jeho tíhu tak moc, že už ji nezvládá dále nést. Proto se pokusila se toho břemene zbavit pokusem o sebevraždu. Kdyby všechno šlo tak, jak Vicky chtěla, byla by dávno pryč, lidem z očí, světu z očí. Ale věci nešly podle plánu.
Vicky se tudíž ocitá na psychiatrickém oddělení nemocnice Lakeview společně s několika dalšími mladými lidmi, kteří trpí podobnými psychickými problémy jako ona. Zde se společně s ostatními snaží najít smysl života, důvod, proč bojovat a proč vítat každý nový den.
Cesta je to velmi trnitá, bolestivá a téměř nepřekonatelná. K Vickinu překvapení tady ale jsou věci, díky kterým je možné život vnímat jako to, čím doopravdy je. Darem.

Snaha o to vzít si život je obrovský krok do neznáma. Hlavní hrdinka knihy The Memory of Light a její příběh je ale jiný než byste čekali. Není to příběh o tom, jak je možné, že se člověk dostane až na samý okraj, ale že je možné se z toho okraje bezpečně dostat zpět.

Francisco Stork je fenomenální autor knih, které vám dokáží otevřít oči. Píše sice o fiktivních postavách, ale v nesmírně reálných situacích. Konkrétně tahle kniha je postavena na zkušenosti samotného Francisca Storka. O jeho zkušenostech s depresemi a úzkostmi.
The Memory of Light je fantastická kniha. Už od počátku byla schopná mi vehnat slzy do očí. Vickyin příběh je opravdu intenzivní a plný věcí, které by člověka jednoduše stáhly dolů. Zároveň je to ale příběh plný naděje. Je nesmírně silné číst o tom, jak Vicky postupuje ve své terapii. Jak se ze zlomené holky s přetrvávajícími myšlenkami na smrt postupně mění v holku, která cítí, že všechno není ztracené.

"These thoughts are clouds. They come. They go. I am not the coulds or even the sky. I'm the sun that shines on clouds and sky."

Od začátku do konce jsem si čtení The Memory of Light nesmírně užívala. Je to kniha, od které jsem očekávala, že mě přivede k slzám i k zamyšlení. Moje očekávání se na sto procent splnilo a já si nemůžu tento titul více vynachválit. Všechny postavy mají své temné i světlé stránky, ale to každý člověk na světě a velmi se mi líbilo, že to nejsou lidé jako vystřižení z amerického filmu. Jsou tak neskutečně plní chyb, že jsem si je už nemohla zamilovat více. Vicky je silná, nadějná a moudrá protagonistka, která toho má před sebou ještě hodně, ale její zranitelnost je stejně přítomná jako její nezdolnost, kterou zpočátku sama nevidí.
Stork mě zatím žádnou svou knihou nezklamal a jsem velmi vděčná, že jsem si díky němu mohla The Memory of Light přečíst. Stephanie Perkins o této knížce napsala, že vám může zachránit život. A já nemůžu než souhlasit. Rozhodně by vám The Memory of Light neměla uniknout. I co se angličtiny týká, je to velmi povedená kniha. Jednoznačně se mezi slovy neztratíte. Mezi slovy ani mezi skutky.

10/10