30. prosince 2016 v 18:02 | Snow Fairy |  Reviews

Originální název: After You
Počet stran: 400
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Ikar

***

Obsahuje spoilery na předchozí díl!

Je to osmnáct měsíců, co se musela Louisa Clarková rozloučit s mužem svého života. Will Traynor byl nejméně očekávaným mužem, kterého by kdy Louisa mohla poznat, ale stejně tak byl nejvíce nezapomenutelný. A teď je pryč a ona je zničená, sama a neví, co si bez Willa dál počít stejně jako neví, jak se vyrovnat s vinou, jež na sebe přebrala za fakt, že ani její láska Willa nepřesvědčila o tom, že za to život stojí. Louisin život před Willem byl obyčejný, rodinný, skromný a monotónní. Nic se neměnilo. Nic nového v podstatě nezačínalo. Will ale všechno změnil. Nicméně Louisa po jeho fatálním rozhodnutí nemůže najít cestu zpět k té osobě, kterou se stala během jejich intenzivního vztahu.
Jednoho dne ale potká někoho, kdo by jí možná mohl být schopen ukázat, že život je mnohdy nefér, ale jestli něco, tak rozhodně stojí za to jít v něm dál.

Jedna věta z této knihy mi i po dočtení neustále rezonuje v hlavě: "Když spadnete z velké výšky, nikdy nevíte, jak to dopadne." Jakožto pokračování fenomenální knihy Než jsem tě poznala se od Života po tobě hodně očekává. I přesto, že Jojo Moyes nastavuje laťky neustále vysoko, jsou některé níže než jiné.

Než jsem tě poznala je titul fantastický sám o sobě, u něhož pokračování v podstatě ani nevyhlížíte a to i přesto, že po dočtení vás svým způsobem zajímá, jak to bude s Louisou dál. Na jednu stranu je Život po tobě díl, který není úplně nezbytný, nicméně doplnění příběhu je to nápadité a povznášející a schopné otevřít oči. A to je myslím tím, co je na této knize úplně nejatraktivnější. Ať už si procházíte něčím podobným jako Louisa nebo čímkoliv jiným, uvědomíte si, že určité období truchlení a smutku je správné, ale nemělo by nikdy trvat věčně. Stačí si vzpomenout na slova Willa Traynora, která jsou z Než jsem tě poznala tak ikonická a nezapomenutelná: "Máš jenom jeden život. Je to vlastně tvoje povinnost, prožít ho co možná nejvíce naplno."

"I loved a man who had opened up a world to me but hadn't loved me enough to stay in it."

Pravdou sice je, že úrovně prvního dílu Život po tobě tak úplně nedosahuje. I přesto ale odvedla Moyes skvělou práci a ukázala, že vždycky jsou možnosti, jak začít znovu. Louisin osobitý a bezprostřední humor, který si lidé po celém světě zamilovali v prvním díle je součástí i toho druhého a originální atmosféra se z příběhu také nevytratila, což si myslím, že na miskách vah převažuje veškerá negativa, kterých tak jako tak není vůbec mnoho.
Chvílemi jsem napjatě očekávala, kdy se objeví Will a až po nějaké době jsem si uvědomila, že ten už se vlastně neobjeví. Nepřítomnost postavy jako je Will je to, co knize schází a co by úroveň rozhodně pozvedlo. Moyes je každopádně spisovatelka nejvyšších kvalit, a proto i bez Willa zvládla čtenářům představit nové postavy, které v jednoznačně zanechají ve čtenáři nejednu stopu. Život po tobě je návrat do světa Louisy Clarkové tak jsme ho zatím neměli možnost poznat, ale stejně jako v případě prvního dílu opravdu stojí za to ho začít objevovat se vším, co se stalo po tom, co Will odešel. Protože jestli vám srdce nezlomí samotná vzpomínka na Willa Traynora, tak naděje, která jako už obvykle, umírá poslední, rozhodně ano.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Ikar za poskytnutí knihy k recenzi!

Moje Hodenocení
9/10