23. ledna 2017 v 15:32 | Snow Fairy |  Reviews

Autorka: Julia Heaberlin
Žánr: Drama, Thriller, Fiction, Psychologický
Originální název: Black-Eyed Susans
Počet stran: 384
Nakladatelství: Omega

***

Tessa je dospělá, rozumná, talentovaná žena a matka dospívající dívky. Má starší zapomnětlivou a milou sousedku a její práce ji dává dost, aby uživila sebe i dceru. Podle standardních měřítek by se dalo říct, že má Tessa bezvadný život. Bez jediné chybičky. To je právě omyl. Když byla Tessa mladší, stala se jí nejedna životní tragédie. Nejprve jí zemřela matka a potom téměř zemřela i ona sama. Okolnosti jejího nalezení jsou ale o hodně brutálnější než by se mohlo zdát. Tessa byla nalezena napůl mrtvá v hrobě s jinou mrtvou dívkou a kostmi několika dalších. O osmnáct let později by si jeden řekl, že je její situace o něco lepší. Ale i po takové době se ukazuje, že se nejspíš stala chyba a ve vězení sedí člověk, který je možná nevinný...

Příběh dospívající dívky, ze kterého tuhne krev v žílách je přesně takovým příběhem, který vypraví už dospělá Tessa. Několik desítek hodin z té doby, kterou strávila pohozená v masovém hrobě, chybí. Sama Tessa by to tak nejraději nechala, ale jsou to právě její temné vzpomínky, které mohou dokázat, že muž, který sedí osmnáct let ve vězení, je ve skutečnosti ten, kdo nic neudělal.

Jaké to je žít s vinou za to, že jste odsoudili nevinného člověka je poslední dobou Tessina každodenní otázka. Boj o vlastní příčetnost a vlastní identitu. V neposlední řadě také každodenní ochrana blízkých, které Tessa nechce kvůli své minulosti ztratit ani připravit o normální život. Julia Haeberlin vytvořila příběh, který je směsicí všech nejhorších obav člověka, který v podstatě přežil vlastní smrt. Od počátku jsou Černooké Zuzany plné zákoutí a temných míst s prolínající se minulostí a současností. Čtenář se ocitá ve světě, ze kterého mrazí a ve kterém nemá nejmenší tušení, kdo je zodpovědný za celé roky traumatu.
Události udělaly z Tessina života hon za normálním životem, který jí už ani nemůže být vzdálenější. Emoce, strach, temnota, důkladně utkaná síť pečlivě promyšlených lží obestírá celý děj knihy a jednomu neunikne, jak se důmyslným použitím slovní zásoby a struktury vět stává z klasického čtení velmi temný, mrazivý a hlavně kvalitní čtenářský zážitek.

Černooké Zuzany je po dlouhé době psychologický thriller, který mi neskutečným způsobem vytřel zrak. Není to klasický titul, autorka se postarala o to, že do obyčejného bude mít opravdu daleko. Díky pečlivým rozhovorům, výzkumu a nejlepším lidem ve svém oboru se vám dostane příběhu, který je z každých okolností autentický, i přesto, že je výtvorem autorčiny představivosti, propracovaný a do nejposlednějších detailů dovedený k dokonalosti.
Originální propojení na pohled krásných květin s tak nesmírně ohavným činem, který se hlavní hrdince stal, je jenom dalším aspektem, který knihu doplňuje. Prolínání minulosti s přítomností způsobuje, že plochý obraz se mění v dokonalou 3D vizualizaci případu, do jehož konce netušíte, kdo by měl místo původně odsouzeného sedět za mřížemi. Garantuji vám, že závěr vám jednoznačně vyrazí dech.

Za recenzní výtisk Černookých Zuzan mnohokrát děkuji nakladatelství Omega!

10/10