7. května 2017 v 13:02 | Snow Fairy |  Reviews

Žánr: YA, Mystery, Contemporary, Realistic Fiction
Originální název: The Sacred Lies of Minnow Bly
Počet stran: 367
Překlad: Alžběta Kalinová
Nakladatelství: Host

***

Předtím než Minnow přišla o své ruce, měla v život víru. Že všechno zlé jek něčemu dobré, že Bůh se na ně opravdu usmívá a chrání je před válkou, nenávistí a vlastně i celou zkaženou společností. Komunita keviniánských věřících je uzavřeným kruhem náboženské víry. Až se postupně ukazuje, že ona víra je tak zkažená a slepá, že Minnow přijde o obě ruce a to tím nejhorším možným způsobem.
Jednoho dne se ale všechno změní. S požárem, který vypálí celou Komunitu do základů a s ní Proroka, který vzal několika desítkám lidí jejich život ukázkou víry, která měla původně přinést lepší život. Ale o kolik je lepší život ve věznici, bez rodiny, bez přátel, bez lásky než slepá víra v náboženství, v něco, co ani v první řadě neexistuje?

"Všichni jsme něco ztratili," připomněl mi, "A většina z nás nikdy nedostane šanci získat to zpět."

Minnow je sice dívka, která nemá ruce. Za to má ale moc. Její vzpomínky jsou vodítkem k tomu, jak vyřešit možnou vraždu Proroka, který nejen jí, ale dalším lidem z Komunity vzal normální život a přetvořil jej v začarovaný kruh událostí, které se řídí pravidly, jež jsou mnohdy brutálnější a krutější než sám život. Keviniánská víra je ze začátku možná úniková cesta, ale postupně se ukazuje, že co byl původně ambiciózní plán, je vlastně jedna velká a velmi průhledná lež.

O fanatické víře, brutálních trestech jako způsobech pokání za špatné chování, zaslepená víra v náboženství a následný odpor ke světu jako takovému. Úhel pohledu, kterým Stephanie Oakesová osvětlila podobu náboženské sekty dává lidem a čtenářům nahlídnout, jak mohou být následky za víru závažné. I přesto, že se vyprávění celé knihy točí okolo smyšlené sekty, její realita a podoba vyzní tak skutečně, až je to někdy zarážející. Zpátečnická a odmítající filozofie keviniánů a jejich volný přístup k tělesným trestům či mnohoženství je možná na české poměry trochu nadsazený koncept, nicméně mnohé sekty i zde bývají často velmi nebezpečné a především nevěrohodné.

"Takto se vyhneš tomu, aby se z tebe stala můra," řekl, "Přestaneš se ptát ostatních, čemu máš věřit. A zvolíš si to sama."

Nicméně, jenom o slepé a fanatické víře tato kniha není. Snoubí se v ní mnohem víc, včetně hněvu, obrovského zármutku, viny, kterou musí hlavní hrdinka nést, ale také nečekaném spojenectví, naději a možnostech. Od začátku jsou Posvátné lži Minnow Blyové směsicí záhad a nevyřčené pravdy, kterou se ale čtenář postupně, kousek po kousku, dozvídá a čím víc se blíží konci, tím více je to šokující. Jako by už napínavý nebyl sám děj, Minnow, jakožto zdroj veškerých informací skutečně drásajícím způsobem mlží. Co ale opravdu hodně oceňuji je, že i přesto, že se při vyprávění do Komunity keviniánů vracíme prakticky a jenom v Minnowiných vzpomínkách, není vůbec žádný problém si o takové společnosti udělat kompletní obrázek a to opravdu se vším všudy. Velmi fascinující na této knize je, že i přesto, že příběh i události jsou smyšlené, vyzní opravdu až mrazivě realisticky. Stephanie Oakes píše naprosto důmyslně, poutavě a čtivě. Díky tomu všemu a celkové atmosféře jsou Posvátné lži Minnow Blyové od počátku do konce nesmírně strhující a i přes veškerou brutalitu, jež kniha opravdu obsahuje, je to čtení, na které i díky jeho morální stránce, prostě a jednoduše nezapomenete.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Host za poskynutí elektronické verze knihy k recenzi!

10/10