10. října 2017 v 21:11 | Patricie |  Reviews

Žánr: Contemporary, Adult, Adult Fiction, Realistic, Společenský román
Originální název: Ginny Moon
Počet stran: 344
Nakladatelství: Ikar
Překladatel/ka: Radovan Zítko

***

Ginny už zažila domovy Napořád předtím. Několikrát. A nikdy to neskončilo šťastně až navěky. Pomyslné napořád se pro ni nikdy nezměnilo ve skutečné Napořád. Vždycky něco chybělo. Vždycky se Ginnyina jinakost ukázala jako překážka. Vždycky se taky ukázalo, že, i přes veškerou snahu, Ginny chybí něco velmi důležitého. Někdo velmi důležitý. Její Mimi panna.
Teď bydlí Ginny v Modrém domě se svou maminkou a tatínkem Napořád a doufá, že tentokrát ji bude někdo poslouchat. Opravdu poslouchat. I přes své postižení není hloupá, je jenom velmi jiná, jinak vnímá svět kolem sebe a navzájem si spolu vlastně tak úplně nerozumí. Ginny se snaží. Poslouchá, co se jí říká, ale její rozum má svou hlavu. A její srdce touží po něčem víc. Touží po své Mimi panně, ale ta je u její rodné matky, která se o miminka neumí postarat, je nespolehlivá a mohla by Mimi panně ublížit. A proto se Ginny vydává znovu na cestu, která by jí mohla za Mimi pannou jednou pro vždy přivést. Je to už pět let, co Ginny Mimi pannu viděla naposledy, ale své naděje se nevzdává. Se svým vlastním povědomím o věku její Mimi panny a odhodláním, které má jenom holčička jako ona, se drží zuby nehty toho, že se znovu shledají.
Ale život jde přece jenom za všech okolností dál a nezastavuje se. Právě naopak.

Ponořit se do světa Ginny Moonové je jako ponořit se do úplně jiného světa. Benjamin Ludwig ale nepotřebuje nový, fiktivní svět, spousty fantastických nápadů a divokých výplodů fantazie. Stačí mu skutečný svět a skutečné, úžasné děvčátko, hrdinka, která se svým autistickým pohledem na svět vidí úplně jinak než všichni ostatní.

Při čtení se čtenář dostane tam, kam by se jinak nedostal. Do hlavy malé dívky s autismem. Má možnost probírat se jejími myšlenkami a poznávat o kolik jsou vlastně jiné než v případě úplně zdravého dítěte.
Od začátku, od první strany, si čtenář Ginny zamiluje. Je jiná, je speciální, ale v žádném případě není její specialita překážkou. Není to něco, co by čtenáře otravovalo, spíše naopak. Autorův styl psaní působí až skoro uklidňujícím dojmem. S autistickými dětmi je nutná neskutečná porce trpělivosti. Při čtení jsem měla pocit, jako bych se o Ginny sama starala a i přesto, že bych s jejím chování měla být vždy v pozoru, cítila jsem, jak mi klid a trpělivost proudí žílami. Nejspíš je to prapodivné, asi by to mělo být naopak. Nicméně autor píše tak nádherným stylem a způsobem, který čtenáře staví do pozice neustáleho sledovatele Ginny a jejího naprosto unikátního vnímání světa.

Být pozorovatelem tohoto příběhu bych označila téměř za privilegium, neboť prožíváte každou emoci každé postavy v příběhu. Cítíte starost nastávající matky, která adoptovala holčičku s vědomím, že nemůže mít vlastní. Nejistotu otce, který o svojí biologické dceři dosud nevěděl, ale moc by chtěl být součástí jejího života. Stejně jako nutnost mladičké dívky, která nechápe, jak svět funguje, ale strašně se snaží.
Ginny Napořád je naprosto nádherný, realistický vhled na život s autistickým dítětem. Neskutečně oceňuji takové téma v moderní literatuře i fakt, že se nejedná o čtení jenom pro jednu určitou věkovou kategorii. Benjamin Ludwig má naprosto okouzlující styl psaní a hlavně to, jak vypráví je na celé knize asi ta největší radost. S jistotou říkám, že přesně takový styl vyprávění ve světě literatury zaručuje ten nejlepší čtenářský zážitek. Děj má spád naprosto odpovídající tématu, je čtivý, reálný a přesto bez příkras, naprosto na rovinu. Jakmile se čtenář s Ginny seznámí, stanou se přáteli a až se znovu setkají, protože Ginny Napořád je jednou z těch knih, které se nedají číst jenom jednou, přivítají se jako nejlepší přátelé s tím nejširším úsměvem na tváři.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Ikar za poskytnutí knihy k recenzi!

10/10