7. ledna 2018 v 20:20 | Patricie |  Reviews

Série: Will Grayson, Will Grayson
Originální název: Hold Me Closer
Počet stran: 200
Překlad: Veronika Volhejnová
Nakladatelství: Yoli

***

Hvězda knihy Will Grayson, Will Grayson Drobek Cooper si získal srdce milionů čtenářů po celém světě. Svou výřečnou, pozitivní a naprosto bezprostřední povahou otevřel dveře nové kapitoly svého života. Nebo možná staré kapitoly svého života. Nebo několika takových kapitol. Drobek Cooper je totiž postava s velkým P a jeho život by možná mohl inspirovat ještě více lidí, pokud jich neinspiroval už tak dost.
A tak se rozhodl sepsat knihu o svém života. Nejedná se ale o žádnou fádní biografii s fotografiemi Drobka, když byl ještě u mamky v břiše, ani se nejedná o žádnou klasickou autobiografii s výčtem všech jeho úspěchů. Jedná se o scénář k pořádně nadupanému muzikálu, jehož je Drobek hlavní i vedlejší postavou, komparzem i režisérem. Ne, že by na všechno byl sám, ale je to muzikál a je celý o něm, od narození, přes objevování svého vlastního homosexuálního já až po posledního bývalého z celého výčtu Drobkových bývalých. Není to jen tak nějaký muzikál a Drobek vám hned začátku ukáže, proč.

Ne, Drž mě pevně není obyčejná kniha. Ano, jedná se o scénář. Zpracování na jednu stranu kontroverzní, na druhou stranu až neslýchaně pohodlné. I přesto, že jsme se v technologiích ještě nedostali tak daleko, aby nám knihy hrály hudbu v nich obsaženou zatímco si je čteme, Drž mě pevně má v sobě něco, co vás nutí té hudbě stejně naslouchat.
Asi to zní zvláštně, ale jak je knížka plná i textů písní, které jsou mimochodem opravdu originální a neskutečně humorné, člověku při čtení přijde, jako by je mohl doopravdy slyšet. S největší pravděpodobností to bude tím, že kniha nechává hodně prostoru pro osobní interpretaci. Každý čtenář může vnímat texty jinak a úplně podle svého gusta, což je poměrně ojedinělá knižní vlastnost. Taky z toho důvodu, že jen minimálně knih na knižní trhu obsahují texty písní, pokud se nejedná, jako v případě Drž mě pevně, o scénáře nebo zpěvníky. Vedle "zpívaných" pasáží jsou zde i pasáže mluvené, které knihu moc hezky doplňují a díky nimž máte pocit, že se zčásti opravdu jedná o normální knihu.
Ze všech předchozích Levithanových knih je jasně znát, že je to autor moha kvalit. Styl psaní je úžasně čtivý, lyrický, neskutečně oduševnělý. Ten styl je poznat i v Drž mě pevně i přes jasně interpretovaný obsah.
Musím říct, že já osobně jsem si tuto knihu velmi užívala. Zubila jsem se u ní jako blázen a i přesto, že jsem před Drž mě pevně nečetla Willa Graysona, myslím, že mi to nic až tak zásadního nevyspoilerovalo. Spíš bych řekla, že čtení Drobkova muzikálu před Willem Graysonem je dobré v tom, že Drobka lépe poznáte, lépe ho pochopíte a přijmete ho. Přiznávám, že je tohle kniha částečně trochu přitažená za vlasy, takže to nejspíš nebude čtení pro všechny. I tak si ale myslím, že čtením Drž mě pevně neztrácíte čas, je to malinká, příjemná oddechovka, u níž si odpočinete. Zároveň je to taková hodně barevná a celkem realistická oslava homosexuality a přijímání gayů či lesbiček, případně i dalších sexuálních orientací. A to opravdu není v dnešní době vůbec špatný nápad, člověk si alespoň jasněji uvědomí a hlavně připomene, že jsme všichni lidé, že jsme si rovni a to bez ohledu na orientaci.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Yoli za poskytnutí knihy k recenzi!

Moje hodnocení
8/10