4. ledna 2018 v 20:49 | Patricie |  Reviews

Žánr: YA, Mystery, Contemporary, Thriller
Originální název: One of Us Is Lying
Počet stran: 368
Překlad: Hana Vrábelová
Nakladatelství: Yoli

***

Pro Bronwyn, Addy, Natea a Coopera ten den začal jako každý normální den. Bronwyn je premiantka, holka, co školu zvládá levou zadní. Ale je jejího akademického úspěchu opravdu tak snadné dosáhnout? Addy je princezna, nikdy se moc nestarala, ale zároveň nebyla lhostejná. Tak proč by se pokoušela někomu ublížit? Cooper je sportovec, kterého lidi milují. Holky kolem něj krouží neustále. Jenže kam až dokáže sahat přetvářka? Nate je rebel, výtržník, kluk se záznamem. Přesto má jeho život mnohem vážnější základ. A pak je tady Simon, který na každého ví tu největší špínu a nebojí se ji vyslovit a nikdy o ní nelhat. Ví věci, které by mohly lidi kolem něj zničit. Tak proč by si na něj někdo nedošlápl?
Ten den se po škole sešla tato pětice v jedné třídě. Ale domů se vrátili jen čtyři z nich. Každý má motiv a každý má důvod. Každý ale říká, že nic neudělal. Jestliže všichni lžou, tak kdo potom mluví pravdu?

Navzdory tomu, že jde o autorčin debutový román, se Jeden z nás lže prezentuje jako mnohem zkušenější literatura.

Zároveň na to, že se jedná o knihu řadící se k silně young adult žánru, je děj knihy poměrně nepředvídatelný, co se naopak zařazení mezi thrillery týká. I přesto, že během čtení možná cítíte, že nemáte nejmenší tušení, kdo zločin vlastně spáchal, po přečtení si zpětně uvědomujete, že by to jinak asi ani nedávalo smysl. Autorka měla všechno moc hezky promyšlené a rozvržené, takže všechna překvapení nevyzradila hned na několika prvních stranách. Velmi rafinovaně si nechala pár es v rukávu na později a myslím, že zrovna tato esa celou knihu nejvíce obohatily o takový ten velmi chytrý moment překvapení.
Styl psaní v čtenáři konstruktivně probouzí dojem, že všichni jsou nějakým způsobem vinní, protože každý jeden z naší hlavní čtveřice měl poměrně silný motiv proč Simona umlčet. Stejně tak to probouzí otázku morálních zásad, zda byla ta hrozná tragédie opravdu nutná, zda to bylo opravdu to jediné, co se dalo dělat?

Mimo předcházející otázky Jeden z nás lže také sahá až k tématům každodenního života mladých lidí na středních školách či později univerzitách; poctivost, nepoctivost, pocit bezpečí nebo ohrožení, neviditelnost či naopak pověst, která někoho vyloženě předchází. Autorka ze začátku buduje strukturu čtyř hlavních postav tak, aby ji vzápětí začala bořit fakty, která vyplývají na povrch, když se nikdo nedívá. Každá postava je v podstatě během knihy odhalena na kost a dozvídáme se o nich potupně věci, které by na sobě nikdy nedali znát. Nicméně Simonova smrt odhaluje, že mezi zdánlivě diametrálně rozdílnými povahami se skrývá něco stejného. Velmi oceňuji, že do tohoto autorka šla, ukázat, ne jak odlišní lidé jsou, ale jak jsou stejní. Ukázala zároveň i to, jak moderní společnost reaguje na údajné kriminálníky, téměř je uctívá zatímco je stejnou měrou soudí. Částečně to ukazuje, jak je společnost v určitých věcech zkažená. Čtenář také odhalí, že jeden člověk neznamená celou komunitu a i ten jedinec dokáže ukázat, že co má temnou stranu, má na víc než sto procent i tu světlou.
Ve mne osobně tato kniha jako celek probouzela různé pocity a nutila mě dívat se na určitá témata z úplně jiného pohledu. Čtvero různých úhlů pohledu na ústřední záležitost pomáhá vytvořit kruh perspektiv, které svou rozdílností tvoří celkem povedený, dobře zpracovaný celek. Všechno zpočátku vypadá jako hodně ošklivý začarovaný kruh, ale autorka sama moc dobře věděla, jak z něj vybruslit. Jeden z nás lže je titul o hodně více young adult než thriller, ale rozhodně stojí za přečtení.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Yoli za poskytnutí knihy k recenzi!

8/10