21. března 2018 v 8:02 | Patricie |  Reviews

Žánr: YA, Contemporary, Romance,
Originální název: A Semi-Definitive List of Worst Nightmares
Počet stran: 328
Rok vydání: 2018
Překlad: Ondřej Kronich

***

Ester pevně věří, že její rodinu stíhá prokletí. A to takové, které bude zbývající členy její rodiny stát život. Na světě nejspíš není člověka, který by se ničeho nebál. Existují přece pavouci! Kdo by se těchto potvůrek nebál? Nicméně Esteřinu rodinu trápí mnohem větší strachy, které za celé ty roky dosáhly tak daleko, že dřív nebo později jim jejich vlastníci podlehnou, aniž bys tím mohla Ester něco udělat. A proto se Ester svému Velkému strachu snaží vyhnout. Nebo ho najít dřív než ji postihne jako její mámu, která se má strach ze smůly, jejího tátu, který už šest let nevyšel ze sklepa, jejího bratra, jenž obestřen světlem nikdy nesnese tmu a nebo její dědečka, který se bojí vody. Situace, ve které se nachází Ester se svou rodinou je velmi náročná a v podstatě neřešitelná. Dokud nepotká kluka, který se před pár lety z jejího života úplně vypařil a všechno šlo ještě více do háje. Znovusetkání s Jonahem je jako dar z nebe stejně jako z pekla. Ten bude Ester stát všechny její strachy i její starý život. Protože snažit se přitáhnout samotnou Smrt a domluvit se s ní na zrušení onoho strachuplného prokletí, nebude zadarmo.

Ne, Skoro úplný seznam těch nejhorších nočních můr opravdu není nějaká temná fantasy o smrti a strachu. Jeto kniha o Smrti s velkým S a hodně i o strachu. Nicméně je to nádherný příběh o tom, že strach je občas to nejlepší, co nás může potkat.

Co víc, je to i příběh o lidských chybách, které možná sami na sobě nevidíme, ale které nejsou úplně neviditelné. Ne pro ty, kteří jsou nám nejbližší. Stejně jako nikdo na světě, ani Ester není dokonalá a ona sama si to ani náhodou nemyslí. Myslí si to totiž přesně naopak a se svým seznamem všeho, čeho by se mohla potenciálně nejvíce bát, se dostává do situace, kdy nic kromě nezdaru nezná. Krystal Sutherland si opravdu nádherně pohrává s jazykem i stylem psaní. Stejně jako v její první knize (Láska v prachu hvězd) se snoubí láska se smutkem i radost s trápením. Láska v prachu hvězd je opravdu hluboce emocionální kniha s opravdu velmi psychicky náročnou dějovou linií. V případě Skoro úplného seznamu těch nejhorších nočních můr jsem si myslela, že se bude jednat o přesný opak. Že kniha bude nádherně vtipná a plná euforie, radosti, smíchu. Nemohla jsem se více mýlit. Krystal si na jednu stranu zachovala svůj nádherný a chytrý humor, ale jinak je to opět emocionální jízda na horské dráze, která se nezadržitelně řítí dolů a která svému čtenáři nedá šanci se nadechnout.

Což je přesně věc, která je na knihách Krystal Sutherland úžasná. To, jak popisuje, co postavy cítí, jak vnímají věci a situace kolem sebe, které jsou ne vždycky úplně optimistické. Autorka má schopnost všechen strach, smutek, trápení vyjádřit svým osobitým, originálním a stravitelným způsobem. Ester, jakožto hlavní hrdinka, je ve všech ohledech opravdová stejně jako téměř imaginární. Její záliba v převlecích jako způsob, jak skrýt své pravé já i její emotivní vyprávění a humor jsou na knize jedny z těch nejlepších věcí. Při čtení čtenář vnímá každou její obavu i jistotu a má pocit, že je Ester kamarádka, jenž sedí naproti u stolu a vypráví srdceryvný příběh o ztrátě, strachu ze ztráty, obavách, o vlastní nedostatečnosti. Jak jsem zmínila výše, je to emocionální horská dráha, která ale není úplně obvyklá v tom, že byste byly jednou dole, jednou nahoře. Skoro úplný seznam těch nejhorších nočních můr se řítí dolů, hodně dolů předtím, než se opět vyhoupne nahoru. Zpočátku je to sice emoce za emocí, která drtí a bolí a nutí vás těžce dýchat. I přesto ale víte, že vás tam dole někde čeká místo, ze kterého se musíte opět vyhoupnout nahoru. A takový je příběh Ester Solarové. Je plný strachu, nejistot, obav, emocí, které vám zlomí srdce, ale zároveň je to příběh plný naděje, která opravdu umírá, pokud vůbec umírá, jako úplně ta nejposlednější.

Mnohokrát děkuji nakladatelství YOLI za poskytnutí knihy k recenzi!

Moje hodnocení
10/10